Musikåret 2011 börjar bra!

Då var Grammisen avklarad. Robyn vann årets låt och Watain årets hårdrock. Jaja... det är säker rätt...? Det var säkert bara någon som glömde bort alla Sabatons priser i alla röra...

Hur som helst så är det inte detta jag tänker prata om idag. Nej. Jag tänker istället prata lite om två splitternya album, som verkligen sätter ribban högt för övriga kommande plattor 2011!

Jag pratat om Stratovarius - Elysium och Magnum - The Visitation.

Vi börjar med Elysium.
Elysium är Stratovarius andra album efter den stora röra som blev när bandledaren och den huvudsaklige låtskirvaren Timo Tolkki lade ner bandet för några år sedan. Om man är gnällig kan man alltså säga att Elysium är den andra plattan från bandet som idag bör namnet Stratovarius. Eller så kan man säga att det är bandets 13e album. Jaja...

Den förra plattan, Polaris, var i alla fall enligt mig ett mästerverk. Den var helt enkelt helt otroligt bra och visade att bandet, egentligen, inte behöver Timo Tolkki för att göra grym Power Metal. Elysium tar sig inte riktigt till de höjderna. Men nästan! Här finns några RIKTIGT bra låtar som Darkest Hours, The Game Never Ends, Move the Mountain och Elysium. Visst finns det lite utfyllnad här och där. Men på det stora hela håller det en fantastiskt hög kvalité! Mer än så kan jag inte säga förrän jag lyssnat mer på plattan. Detta är bara det första intrycket. Men ett bra första intryck :-D

The Game Never Ends från nya plattan!


Magnum har varit med läääääge nu. Deras första platta, Kingdom of Madness, redan 1978. The Visitation är bandets 16e platta och uppföljaren till 2009 års Into the Valley of the Moonking. Into the Valley of the Moonking var ett fantastiskt album på alla sätt och vis! Men frågan är om inte The Visitation soppar banan med The Moonking! I alla fall i vissa låtar. Här finns INGA utfyllnader. Det är bara en timmes kvalité rakt igenom! Helt enkelt melodiös Pomp Rock när den är som allra bäst! Det är svårt att välja ut några favoritlåtar. Men om någon tvingade mig skulle jag nog säga Wild Angels, Spin like a Wheel och The Last Frontier.

Spin like a Wheel från senaste plattan!


Två album som HELT KLART är värda att investera i alltså!

That's all for today folks!

Bye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0