De 10 mest betydelsefulla albumen för Mr.MASA - Plats 10

Då var det dags för en ny lista! Men vad är det för flum jag har hittar på den här gången? Ja... det kanske är liiiiite flummigt... men inte lika flummigt som det låter. Jag tänkte bara att efter min förra lista, där jag pissade på de band som jag tycker är överskattade, så var det dags för en positiv lista. En lista som istället för att pissa, hissar och beskriver min relation till hårdrocken!

Denna lista tar upp hur allting började för Mr.MASA. Alltså hur han upptäckte och vidareutvecklade sin smak för den hårdare musiken. I denna lista kommer jag att presentera de tio album som betytt mest för mig på min resa om metallisk visdom. Jag kommer att berätta historian bakom albumen, hur de kom i min ägo och hur de har påverkat mig. It's as simple as that!

Vi börjar, som vanligt, på plats 10! Och där hittar vi:

IRON MAIDEN - Edward The Great


Året var 2002. Iron Maiden hade med hjälp återföreningen med den klassiska sångaren Bruce Dickinson återtagit tronen på den brittiska hårdrockshimmlen. Albumet Brave New World, som släpptes 2000, hade blivit en succé och världen låg återigen för bandets fötter. Detta år släppte bandet två samlingar. En, Eddie's Archives, som innehöll obskyra och ovanliga inspelningar, ämnad för de riktiga fansen, och en, Edward the Great, med bandets klassiska hits, ämnad för att vinna nya fans.

Edward the Great blev ganska kritiserad av bandets fans. Dels för att det inte fanns några ovanligheter på den och dels för att den helt saknade låtar från bandets två första album. Trotts detta släpptes den i en reviderad utgåva år 2005. Denna gång uppdaterad med två låtar från bandets då nyaste släpp, Dance of Death.

År 2005 hade jag tagit mina första stapplande steg som ung hårdrockare. Jag hade börjat lyssna på några få band och jag hade verkligen börjat få upp ögonen för denna fantastiska musikstil. HammerFall var redan en favorit och jag var riktigt nyfiken på den moderna metal scenen. Men jag var också intresserad av att veta mer om klassikerna. Det var då jag såg denna samling i Ginzakatalogen. Mina kunskaper om Maiden vid denna tid var i stort sätt att jag hade hört Run to the Hills och The Number of the Beast och när jag såg samlingen så tänkte jag att det vore coolt att ha dessa låtar på skiva! Jag tog alltså hjälp av min far och beställde detta album. Jag tror att detta var en av de första gångerna jag beställde något på Ginza, så jag tyckte att det tog en faslig tid för albumet att komma. Jag kommer till och med ihåg att jag såg detta album, medan jag fortfarande väntade på det, i den numer nedlagda skivaffären i Solna Centrum. Något som kändes ytters irriterande.

Hur som helst så kom albumet tillslut i brevlådan. Förutom Run to the Hills och The Number of the Beast så fastnade jag direkt för Flight of Icarus, Wasted Years och liveversionen av Fear of the Dark.

Detta var skivan som öppnade ögonen för mig när det gällde klassisk brittisk 80-talsmetal. Efter detta inhandlade jag även Brave New World och detta i sin tur ledde till att jag började upptäcka allt med av den gamla brittiska scenen. Framför allt då Judas Priest! Säga vad man vill om "Greatest Hits" samlingar. Men de fungerar faktiskt väldigt bra som en introduktion för dem som ännu inte riktigt "sett ljuset".

Vi avslutar med en av låtarna jag fastnade mest för på skivan. Liveversionen av Fear of the Dark, från Death on the Road DVD/CDn! Jag tycker fortfarande bättre om denna version än studioversionen!



Tack för mig :-)

Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Kul läsning om hur det började för dig.

Hur gammal är du måste jag bara fråga efter detta inlägg med tanke på åren som det berättas om i inlägget.

2011-01-14 @ 16:04:59
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Derru..

Jag kommer mycket väl ihåg när jag hittade det albumet i min fars skivsamling, och det var då jag började upptäcka "det klassiska" maiden. Innan hade jag bara hört deras låtar från 2000 - talet. Men det var ett grymt bra samlings-album, med många grymma låtar! :D



Sv: Ja, Stratovarius har gjort många bra album, och jag råder dig verkligen att köpa det nya albumet! :-)

2011-01-14 @ 23:04:37
URL: http://web.me.com/alteaspjuth
Postat av: Grimgoth

sv:

Okej, då är jag med.

2002, hade man ju varit med ett tag med maiden (om det nu räcker), och som sagt tidigare är jag inget större fan av 2000-talet, drar gränsen runt 1992.



Spännade att följa en annas metal resa heller va man nu ska kalla det. :)

2011-01-15 @ 01:17:10
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: fredrik

Trevlig läsning. Jag har missat att du skrivit på en sådan serie. Jag skrev själv en liknande bit, eller liknande, den var identisk. Men skivorna skiljer sig markant. :D



Dock mest hårdrock höhö

2011-01-31 @ 10:16:25
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: fredrik

Härifrån kan man hitta alla skivorna. 8) Man får helt enkelt läsa lite... hehe



Nu vill jag ha forsättningen. Hur länga ska jag behöva vänta? :D

2011-02-10 @ 09:33:38
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0