De 10 mest betydelsefulla albumen för Mr.MASA - Plats 8

The Great Adventures of Mr.MASA and his holy quest for wisdom är tillbaka! Denna gång ska jag presentera plats 8 på min lista över album som har en särskild betydelse för mig. De två tidigare albumen på listan tog jag mest med för att de "lärde" mig saker. Dagens album kom från början på listan på grund av den pärs jag gick igenom när det skulle inhandlas. Men jag antar att även detta album har "lärt" mig ett och annat om musik. Dagens album är...

SABATON - Primo Victoria


2005 var Falunbandet Sabaton i en vinna eller förlora situation. Deras redan inspelade debutplatta, Metalizer, var redan inspelad och klar sedan länge. Men på grund av strul med skivbolaget stod de nu utan skivkontrakt, utan rättigheterna till plattan och utan någon finansiellt stöd. Då satsade de allt på ett kort. Med hjälp av egna pengar spelade de in Primo Victoria, en  platta nästan helt baserad på krigshistoria, som de sedan släppte på det lilla metalbolaget Black Lodge. Skivan blev inte direkt någon megasuccé. Men den väckte nytt liv i bandet och gjorde att de kunde återuppbygga sin karriär för att tillslut hamna där de är idag, som en av Sveriges största hårdrocksexporter.

Första gången jag fick höra talas om Sabaton var i nummer 52 av Sweden Rock Magazine, från juni 2008. Där fanns en lång artikel om bandet som just hade släppt sin The Art of War platta. Jag minns att jag ögnade igenom den utan att fästa allt för stort intresse vid det. När jag sen hörde låten Cliffs of Galipoli på den medföljande bonusskivan blev mitt ointresse ännu större, mest på grund av Joakim Brodén sång... Så jag gick vidare med mitt liv.

Några månader senare blev det klart att Sabaton, tillsammans med Bullet, skulle öppna för HammerFall på deras Any Tour Necessary, som jag skulle se på Hovet i början av 2009. Det fick mig att återigen kolla upp detta band. Jag fastnade fortfarande inte för det, men på något sätt började jag ändå förstå tanken bakom. När snön sen började falla och julen närmade sig hade jag lyssnat in mig så pass mycket att jag tänkte att jag var tvungen att köpa något Sabaton album i alla fall. Så efter julavslutningen det året (andra året på gymnasiet, julavslutningen skulle dock senare visa sig vara min sista julavslutning i skolan... eftersom jag kind of skolkade från julavslutingen i trean ;-) ) så satte jag iväg för att inhandla någon Sabaton platta.

Det hela började med att jag åkte tunnelbana till centralen. Sedan gick jag till Sound Pollution i Gamla Stan, vilket ju är en bit. När jag kom dit visade det sig dock att de hade stängt (eller så såg det bara stängt ut...) så jag vände och gick mot Bengans istället, som jag hade passerat på vägen till Sound Pollution. Väl på Bengans stannade jag där ett bra tag och gick igenom deras skivsortiment. Men ingen Sabaton... (vilket jag nu i efterhand finner lite märkligt...). Nu började jag känna mig lite småsur och tänkte nästan ge upp. Men jag kände till ett ställe till som kanske kunde ha något av Sabaton. Record Hunter på St Eriksplan. Så ner i tunnelbanan igen och iväg till St Eriksplan och Record Hunter. Väl där gick jag igenom även deras sortiment. Jag började tillslut misströsta när jag tillslut, på bottenvåningen långt in, hittade Metalizer och Primo Victoria. Jag lade såklart vantarna på Primo Victora på en gång och begav mig hemåt.

Jag kan inte säga att jag fastnade för Primo Victoria på en gång men med tiden har den blivit en av mina favoritskivor. Med tanke på hur jobbig den var att få tag på tänker jag aldrig släppa ifrån mig den heller! Detta var också den hårdaste plattan jag hade hört vid den tidpunkten och jag antar att det var den som fick mig att även uppskatta metal som inte handlade om falsettskrik, drakar och svärd. Därför kommer denna platta alltid ha en plats för mig. För att inte tala om att den fick mig att upptäcka det fantastiska bandet Sabaton!!

Vi avslutat med titellåten från plattan, inspelad live på Wacken 2008!


Då var det kanske dags för en liten sammanfattning kanske? Listan ser ut som följer just nu:

8: Sabaton - Primo Victoria
9: Sonata Arctica - Unia
10: Iron Maiden - Edward the Great

Bye for today!!

Kommentarer
Postat av: Seance

Den där skivjakten känner man igen från unga år när man gick från skivaffär till skivaffär för att just hitta den skivan man jagade efter. Tyvärr tillhör det svunna tider p.g.a. av nedladdningen har många skivaffärer gått i konkurs men en ljusning för oss äkta skivsamlare och musikälskare är vinylens starka återkomst som växer hela tiden "You Can´t Download Vinyl". Nu för tiden blir det mest att man beställer skivor genom nätet p.g.a. av tidsbrist och ibland besöker de få skivbutiker som finns kvar när tid finnes.

2011-01-31 @ 11:30:23
URL: http://seance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0