De 10 Mest Överskattade Banden av idag; Plats 7 - Nightwish

Då var det dags för ett nytt inlägg i denna serie. De två senaste banden på listan har ju varit gigantiska. Därför kan det tyckas lite konstigt att jag tar upp ett ganska mycket mindre band nu. Men sanningen är den att detta band, inom de symfoniska metal kretsarna, är minst lika gigantiska som KISS är inom rock 'n' rollen. Dagens band till sågning är Nightwish, från Finland.

Nightwish, som bildades 1996 av Tuomas Holopainen (keyboard), släppte sin första platta Angels Fall First 1997. De utmärkte sig snabbt inom symfoni metallen med sina storslagna arrangemang och inte minst den starka operarösten hos Tarja Turunen. Men det skulle dröja tills bandets 5e album, Once (2004) innan de tog det stora steget ut i Europa. När detta väl hände så blev de dock väldigt snabbt stora och avancerade snabbt till platsen som en av Finlands största musikexporter. 2005 fick Turunen sparken från bandet och 2006 hade de hittat en ny sångerska i Svenska Anette Olzon. Den första, och hittils enda, skivan med Olzon, Dark Passion Play, släpptes 2007.

Varför platsar då detta band på listan? Sanningen är den att de egentligen inte hade gjort det, om Turunen hade varit kvar. När Tarja Turunen stod bakom mikrofonen så var bandet unikt i sitt slag (trotts att många har försökt efterapa dem) och unika band är något jag tycker om. Anette Olzon är ingen operasångerska vilket har gjort att bandet numer har hamnat någonstans i pop/rock/power/sympfonic metal träsket. De har förlorat det som en gång gjorde dem unika. Trotts detta fortsätter de att vara Finlands (och kanske världens) största symfoniska metal band, något som för mig är obegripligt.

Varför hamnar de då inte högre? Jo. För trotts att bandet har förlorat allt var originalitet heter så finns det faktiskt några bra låtar på Dark Passion Play. Och personligen så tycker jag egentligen, innerst inne, bättre om det soundet.

Nightwish - Amaranth (från senaste plattan Dark Passion Play)


Lyssna hellre på - Epica
Epica är en symfonisk metal grupp som bildades 2003 i Nederländerna av den gamla After Forever gitarristen Mark Jansen. De har sedan dess släppt 4 studioalbum varav det senaste, Design Your Universe, släpptes 2009. Enligt mig är detta det enda band som egentligen har klarat av att ta över symfoni manteln från "gamla" Nightwish. Om du gillar Symphonic metal så kommer du att ÄLSKA detta!

Epica - Unleashed (från senaste plattan Design Your Universe)


Sådärja. Då ska vi återigen sammanfatta listan!

7: Nightwish
8: Ozzy Osbourne
9: KISS
10: Dragonforce

Nu, kan jag avslöja, är vi klara med Power/symphonic metal banden! Nästa band till sågning är återigen ett stort gammalt band!

Cheers!

Kommentarer
Postat av: Dennis

Gillar man inte Epicas musik så kan man ju alltid vila ögonen på deras sångerska ;)

2010-09-22 @ 22:27:23
Postat av: CrimsonAnna

Perkele! Det här håller jag inte med om. Nu tycker jag du stirrar dig blind på sångerskan. Nightwish är så mycket mer-texterna, arrangemangen.

2010-09-23 @ 08:29:53
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Grimgoth

Efter Tarja kan jag hålla mid dig!

2010-09-23 @ 09:12:13
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: fredrik

Jag måste bara tillstå, att ens nästan säga att kossan Tarja skulle vara en operasångerska är ett hån mot operasångare; jag skulle inte kunna bry mig mindre om ett band än just detta, men just för att folk hyllar den talanglösa tjejens värdelösa sång, är det nästan omöjligt att inte bry sig. Jämför henne med säg: Marlena Ehrnman, och tarja framstår som en förvirrad mongoloid bland gymnaster, eller som ett cp i en porslinsfabrik - hon har inte där att göra.



Musiken behöver vi inte gå in på. Jag gillar det inte. men beskrivningen av en ny låt på 20 min i senaste swedenrock är fruktasvärd... Varje ton skall andas Walt Disneys ande... Alltså har vi en antisemitisk, rasistisk och tillrättalagd låt på 20 min att vänta oss. Grattis?



Nightwish är inte bra. Det spelar ingen roll, jag gillar saker andra hatar, men sluta kredda Tarja, hon är i bästa fall medioker.



Vill ni lyssna på en sångerska som skulle kunna göra Nightwish bra? Cecilia Bartoli! Hon sjunger som Yngwie spelar. Preto? Kanske, men jag gillar inte Tarja. Jag gillar henne inte ens nästan. Och det är jag stolt över. 8)

2010-09-29 @ 09:21:34
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0