De 10 mest överskattade banden av idag; Plats 3 - Rammstein

Innan vi börjar med dagens sågning så måste jag bara uttrycka min stora beklagan över TV-utbudet numer. Jag är en TV-tittare av rang och det finns många bra serier som har gått genom åren. Men nu var det länge sedan. Den senaste tiden tycker jag bara att TV har blivit mer och mer blaj och usla saker som Kungarna av... ja vad fan heter skiten? Jaja... sådana saker dominerar i alla fall rutan. Visst, ibland kan de få till det i alla fall halvhyfsat (som den fantastiska serien Ullared, GO OLA-CONNY OCH MORGAN!!!), men för det mesta är det sönderkommersialiserat skärp för att vara ärlig. Allt precis som dagens band.

Rammstein bildades 1994 i Tyskland av Richard Z. Kruspe, Till Lindemann, Christoph Schneider och Oliver Riedel. 1995 fick bandet skivkontrakt och släppte debuten Herzeleid (som för övrigt producerades i Stockholm). Sedan dess har bandet släppt ytterligare 5 album varav det senaste, Liebe ist für alle da, kom 2009. Idag räknas bandet som tysklands största musikexport och spelar på arenor runt om i hela världen. I Sverige spelar de till exempel på Globen och headlineade även årets Metaltown i Göteborg.

Detta band har faktiskt gjort en hel del bra låtar. Några exempel är Du Hast, Sonne och Ich Will. Rå, okommersiell rakt på metal har varit deras signum. Men på senare år har de, trotts att de till viss del behållit sitt signum, gått mer åt poppiga refränger och texter som bara är dåliga. Eller vad sägs om texten You’ve got a pussy / I have a dick / So, what’s the problem / Let’s do it quick?

Rammstein av idag är enligt mig inget bra band. De är dock inte jättedåliga, men de är inte på långa vägar så bra att det enligt mig motiverar deras storlek. Här är ett klassiskt exempel på ett band som förvuxit sig ganska rejält.

Rammstein - Ich tu dir weh (från senaste albumet Liebe ist für alle da)



Lyssna hellre på - Sabaton
De kanske inte riktigt spelar i samma gren av hårdrocken. Men ändå påminner Sabaton en del om Rammstein. Rammstein har en grov mansröst på sång samt ganska marschiga refränger. Det har Sabaton också, och Sabaton gör det hela oändligt mycket bättre! Dessa Falun grabbar håller på att bli något stort, och till skillnad från Rammstein förtjänar de all berömmelse!

Sabaton - Aces In Exile (från senaste plattan Coat of Arms)

Då har vi bara topp 2 kvar! Plats 10-3 ser ut såhär:

3: Rammstein
4: Slipknot
5: Guns N' Roses
6: Mötley Crüe
7: Nightwish
8: Ozzy Osbourne
9: KISS
10: Dragonforce

Nu har vi varit i Storbrittanien, USA, Finland och Tyskland. Var ska nästa band ta oss? Jo! Till ett land som vi aldrig tidgare har varit i (i alla fall inte på listan)! Vilket det är får ni se ;-)

Cheers!


Kommentarer
Postat av: Grimgoth

"inget bra band. De är dock inte jättedåliga"

Hålelr med dig där, dock kopplingen till Sabaton var så där även om jag förstår den så klart.



good work.

2010-10-20 @ 09:26:52
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: fredrik

Jag har missat detta band medvetet. Jag är inget större fan av techno, tuffa gitarrer till trotts. Det här är spritmusik, och jag är inte så mycket sprit numera. Eller? Känns det inte som att man ska dricka ren vodka till detta? Är det bara jag? Hur som haver är bandet, som du säger, inte dåligt, de är bara inte intressant nog.



Att de är perversa gillar jag dock. Det finns för mycket tillrättalagd skit där ute.



Sen måste jag bara säga: du borde få smisk för att du klagar på tv-utbudet och sen hyllar Ullared. Smisk med spikar! 8)



Gillar du bra tv, se The wire. Det är det bästa som någonsin gjorts.



ciao!

2010-10-20 @ 09:53:06
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Rammstein är ett band som jag aldrig lyssnat på. Ehe.. Men jag hörde den låten i inlägget, och det räckte för mig. Gillade dem inte alls..

Men det där med nästa band och ett nytt land.. Jag tror jag vet vilket band det är.. Kanske :3

2010-10-20 @ 20:10:03
Postat av: Jessica

Sonne, Du Hast och Ich Will har jag hört innan,

mutter också. Men efter det så blir det inge mer, dom låtarna duger och ja resten verkar inte alls vara det.



Därimot Sabaton, dom äger :]

2010-10-25 @ 20:41:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0