De 10 mest överskattade banden av idag; Plats 5 - Guns N' Roses

Innan jag går på dagens sågning måste jag bara berätta en underbart fantastisk sak som hände mig idag. Jag var på väg hem från kontoret. Och vad händer? Jo, bussen kom i tid!! Den kom faktiskt i tid! Till och med på minuten! Kanske finns det hopp för SL i alla fall? Kanske har de fattat att om man skriver en tid så ska bussen inte komma minst 10 minuter sent, i innerstan? Men det är kanske, tyvärr, lika troligt som att dagens band någonsin skulle ta sitt förnuft till fånga och göra det enda rätta?

Guns N' Roses bildades Los Angeles 1985 och var från början en sammangång mellan de båda LA baserade banden Hollywood Rose och LA Guns. Efter en hel del snurr (som finns att läsa mer om i den grymma boken Slash, av Slash) lyckades tillslut bandet släppa sin första platta Appetite for Destruction år 1987. Denna platta, som blev den enda "riktiga" med bandets klassiska sättning (Axl Rose, Slash, Izzy Stardlin, Duff McKagan och Steven Adler), blev en av rockens mästerverk och innehåller klassiker som Welcome to the Jungle, Paradise City och Sweet Child o' Mine. Följande år kom live/akustisk/lågbudget plattan GnR Lies. Det var runt denna tid som bandet växte något enormt. När de sedan, 1991, släppte albumen Use Your Illusion I & II såg det inte ut att finnas en gräns för hur stora de kunde bli...

Sedan dess har alla medlemmar utom Axl Rose antingen lämnat eller fått sparken från bandet och den senaste plattan, Chinese Democracy, släpptes 2008 och hade då tagit 14 år att göra...

Det är sorgligt att såga Guns N' Roses. Detta band som en gång i tiden var så fantastiskt bra! Appetite for Destruction är en av de bästa plattor som någonsin gjorts och den har banat väg för mängder av sleeze töntar! Men ett band som numer egentligen är Axl Rose plus kompband, ett band som ALLTID går på minst en halvtimme för sent, ett band vars forna medlemmar gör allt för att smutskasta varandra, ett band som inte har gjort någon vettig musik sedan 1991, ett band som enbart lever på 20 år gamla meriter, ett band som hade kunnat vara fantastiska med som slängt bort sina möjligheter till det men som trotts det säljer ut arenor världen om... det ÄR ett överskattat band!

Men det är som sagt väldigt tråkigt. En av de mest sorgliga sakerna i rockhistorien...

Guns N' Roses - Chinese Democracy (från senaste plattan med samma namn)


Lyssna hellre på - Crashdïet
Detta Svenska band bildades 2000 och har hittills släppt 3 album med 3 sångare, Dave Lepard (R.I.P), Olliver Twisted och Simon Cruz, som sjöng på det senaste albumet Generation Wild från i år. Egentligen är detta band, med sina tuggummi refränger och sliskiga melodier, också ganska överskattade. Men vill man idag lyssna på något som liknar det som GnR gjorde under slutet av 80-talet och början av 90-talet och inte klarar av dagens GnR så är detta ett bra alternativ.

Crashdïet - Generation Wild (från plattan med samma namn)


Sådärja. Nu är vi längre än halvvägs. Listan börjar arta sig!

5: Guns N' Roses
6: Mötley Crüe
7: Nightwish
8: Ozzy Osbourne
9: KISS
10: Dragonforce

Nästa gång blir det ett mer modernt band som får sig en känga!
Cheers!


Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Jo Guns va bäst förr sen gick det utför där med tyvärr.

2010-10-07 @ 09:15:01
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: fredrik

Om man som jag är ganska tuff, anser man att de bara var bra på debuten. 8) Jag var lite för hård då de bara släppte balader. Jag vill minnas att mitt enda vinylägande av bandet sträcker sig till UYI 2, och den fick jag som betalning för att jag bar skivor på en skivmarknad. Jag var helt inne på dubbla kaggar, det hade inte gnr.



Ändå, en ganska bra gissning av mig på din förvisso något enkla ledtråd. 8)

2010-10-07 @ 09:52:33
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: derru...

helt rätt! Finns bara ett band till, och sen har du nämt alla de band som jag tycker är överskattade :3

2010-10-08 @ 19:05:14
URL: http://web.me.com/alteaspjuth

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0