Sabaton på Arenan = AWESOME!

Då var första delen av 3 Weekends of Metal avklarat! Och jädrar vad bra det var! Jag hade väldigt höga förväntningar på Sabaton. När jag såg dem med HammerFall var de helt fantastiska och med tanke på att de nu spelade som huvudakt, samt hade ännu ett fantastiskt album i ryggen, så förväntade jag mig att de skulle vara ännu bättre denna gång... De överträffade faktiskt mina förväntningar!

Men för att börja från början. Mr.MASA tänkte att han kunde slippa att stå i kö, så han anlände till Fryshuset runt 19 tiden. Tråkigt nog hade han fel. Där fanns fortfarande en hus längds kö och han fick stå ute i kylan ytterligare en kvart innan han kom in. Väl inne hängde han av sig jackan (mot det fantastiska priset av 20 kronor), letade efter T-shirts (mer om det senare...) och gick och ställde sig på Arenans golv.

Sedan körde Steelwing igång. Och... ja... det var väll okej. Det var bra hårdrock i klassisk Maiden och Priest stil spelad av kunniga musiker med en grym sågare. Men gud så tråkiga de var. Det berodde väll egentligen inte särskilt mycket på deras framträdande, för det var bra. Men musiken saknade all form av originalitet. Trotts att jag aldrig hört många av deras låtar kändes det ändå som att jag hade hört den 100 gånger tidigare. Så bortsätt från avslutande Roadkill (som faktiskt var riktigt bra!) så var det allmänna intrycket tråkigt.

Då var Alestorm betydligt mer underhållande! Alestorm kanske inte gör så fantastiska låtar, men jävlar vad de kan underhålla! Från inledande Heavy Metal Pirates till avslutande Captain Morgan's Revenge var de riktigt roliga att kolla på. Kanske inget nytt favoritband, men ändå underhållande! Bra jobbat scottar!

Sedan drog Sabaton igång! Och de var riktigt fantastiska! De spelade, enligt mig, helt rätt låtar. De spelade dem grymt och deras scenprestation var fantastisk! Det finns egentligen inte mer att säga. Annat än att; om du får chansen att se Sabaton, TA DEN!! Bättre live-band får man leta ganska länge efter!

Till t-shirtarna då. Sabaton sålde inga igår. Enligt en arg Joakim Brodén så berodde det på att Fryshuset hade något avtal med någon firma som tog överpriser och knappt gav någonting tillbaka till bandet. Brodén verkade uppriktigt ganska sur och använde en mängd fula ord som jag inte tänker ta upp här för att beskriva situationen ;-) Istället kommer Sabaton att, i en vecka framöver, sälja turné t-shirtarna på Sound Pollution i Gamla Stan. Det är nästan att man måsta ta sig dit under veckan som kommer alltså.

Här är kommer lite bilder från evenemanget (klicka på dem så blir de större)!

Steelwing Alestorm SABATON! Cliffs... of... Gallipoli! THE FINAL SOLUTION!

Kort sagt. DET VAR GRYMT!! Nu är det dags att ladda om iför AVANTASIA nästa vecka på samma ställe!

Cheers!!!

Captain Morgan's Revenge


Kommentarer
Postat av: DANIELA

Fy satan. Låter som en riktig kick ass konsert!

2010-11-28 @ 17:35:32
URL: http://danies.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

Dom är/var jävla bra, trist det där med T-shirten.

2010-11-28 @ 20:54:56
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: derru..

Ser riktigt gött ut!

2010-11-28 @ 21:22:01
URL: http://web.me.com/alteaspjuth
Postat av: CrimsonAnna

Stämde setlisten-jag är ruggigt nyfiken.

2010-11-29 @ 09:51:54
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Kitty

Kul att de var grymma i Sthlm också. Inte för att jag tvekade. Jag går på rätt mycket spelningar i Gbg och skriver om dem (och lite annat) på bloggen. Bland annat finns det en recension av Sabatons spelning.

2010-12-03 @ 19:29:38
URL: http://ettlitetkulturkit.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0