HELLOWEEN ARMED AGAIN!!!

They are back! Snart i alla fall. Och de är hårdare och snabbare än någonsin! I alla fall om man ska tro på bandet själva.

Jag pratar om de tyska Power Metal pionjärerna Helloween som nu återigen gått in i studion för att spela in nytt material. Detta är den första skivan med nytt material sedan 2007 års Gambling With The Devil. Precis som då spelas den in i Andi Deris studio på Teneriffa (vilket för övrigt är samma studio där HammerFall spelade in delar av Crimson Thunder plattan) och även denna gång är det producenten Charlie Bauerfeind (som ju även har producerat de senaste 4 HammerFall plattorna) som står för produktionen.

Tydligen har bandet skrivit ihop cirka 20 låtar, som de nu väljer från, och den färdiga skivan beräknas komma ut på Halloween (precis som Gambling...), October 31, i år.

Markus Grosskopf (bassisten, men det ska jag väll inte behöva förklara ;-)) säger följande om den kommande plattan:
"For all those out there who found our special best-of UNARMED to be too smooth and calm, I have a great news: The new album will hit you right in the face! It´s gonna be very heavy and contain all Helloween trademarks! Some songs are very powerful and hymnic, others contain the fastest bass drum patterns our drummer Dani ever played, and this means a lot! I am really excited about the material we brought together and can´t wait to put my bass tracks on those kick ass metal songs!"

Det låter onekligen bra! De har även spelat in en liten video från studion. Den ser ut som följer:



Now that's some heavy guitar sound!

En liten tanke som jag fick när jag tittade på den här videon är att, i och med detta kommande album, så är detta faktiskt den sättningen av Helloween som existerat längst! Detta blir denna sättnings 3e (4e om man räknar med Unarmed) album vilket knäcker både Walls of Jericho, Keeper of the Seven Keys och Pink Bubbles/Chameleon sättningarna. Den enda versionen av bandet som hittills existerat längre är den som existerade mellan Master Of The Rings och The Dark Ride. Vad kan detta betyda? Kan det betyda att Helloween funnit en stadig grund igen? Jag vet inte.

En annan tanke som slår mig med detta är frågan om varför detta band väljer att göra ett av deras hårdaste och snabbaste album nu. Detta kan ju i och för sig ha att göra med att de helt enkelt vill bli hårdare och hårdare. Men jag misstänker att det har med Andi Deris rösta att göra. Enligt mig börjar nämligen Andi Deris röst bli allt svagare och i de två senaste släppen tycker jag mig höra att han inte alls har samma skärpa i rösten som tidigare. Då kan ju den hårdare vägen vara rätt väg att gå, eftersom det inte är lika viktigt att sångaren är felfri då.

Men detta är ju bara spekulationer såklart...

Nu märker jag att detta inlägg blev något förvirrat. Varför vet jag inte :-P
Men nu är det slut i alla fall! Bye!
Up the pumpkins!! (jag ser faktiskt väldigt mycket fram emot detta album, även fast jag kanske lät lite kritisk ovan)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0