De 10 Bästa Hårdrocksballaderna; Plats 5

Nu har det blivit dags att fortsätta med denna lilla lista. Vi har tagit oss förbi bottenhalvan och är nu framme vid top 5.

Idag lämnar vi också Tyskland, som ju varit det dominerande landet på listan hittills, och beger oss istället till våran ostligaste granne, Finland. Närmare bestämt staden Kemi. Fans av dagens band har redan nu räknat ut vilka som gjort dagens ballad. Men för er andra kan jag säga att bandet är ett av de största som Finland någonsin producerad. Bandet, som släppt 6 studioalbum, har ett antal fantastiskt fina ballader på sin meritlista. Ta bara fina låtar som Tallulah, Draw Me, The Misery eller för den delen Breathing från den senaste plattan (The Days of Grays). Dagens låt kommer dock från bandets första platta och är enligt mig det finaste de producerat i ballad väg. Låten handlar om en soldat som kommer tillbaka från ett krig och hur han har förändrats av det (för föresten tankarna till filmen På Västfronten inget nytt nu när jag tänker på det...). Låten jag talar om är alltså, på plats 5; Sonata Arctica med Replica



Låten har en fantastisk text. Den känns väldigt äkta och man blir rörd. Tony Kakko gör här, trotts sin ganska uppenbara finska brytning, det han gör allra bäst. Han levererar känsla och gör att man tror på varje stavelse. Låten har också ett väldigt fint solo och till och med Marko (bassisten), som i vanliga fall inte hörs särskilt mycket, kommer till sin rätt i en passage. En fantastisk låt, helt enkelt. Det som drar ner den lite är att den, i alla fall om man jämför med bandets senare produktioner, känns lite ogenomarbetad. Både produktionsmässigt men även låtsnickar mässigt.

Då ska vi sammanfatta listan igen. Det ser ut som följer:

5: Sonata Arctica - Replica
6: Helloween - Forever and One (Neverland)
7: Scorpions - Wind of Change
8: Edguy - Save Me
9: Stratovarius - Neon Light Child
10: Accept - Winter Dreams

Det var allt för idag! Utan att säga för mycket kan jag säga att nästa låt på listan kommer från ett land som hittills inte varit med. Cheers!


Kommentarer
Postat av: http://ladydoordie.wordpress.com/

så jävla bra låt! :)

2010-05-09 @ 20:32:22
URL: http://ladydoordie.wordpress.com/
Postat av: Dennis

Den låten är jävligt underbar :D

Jag funderar på att återuppta mitt bloggande snart...fast det är lite mycket med hemsidan nu. Mailar en jävla massa band och nu översätter jag intervjun :P

2010-05-10 @ 00:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0