What is Blind Guardian??!!!??!

JA. Jag vet att det är ett tyskt Power Metal band. Så mycket vet jag. Jag vet också att sångaren heter Hansi Kürsch (och har gästar på låten Out of ControlVain Glory Opera plattan av Edguy). Men that's about it.

Saningen är den att jag totalt har förbisett detta band och avfärdat dem som "standard Power Metal utan originalitet och ointressant att lyssna på". Men var det oförtjänt? Har jag haft fel hela tiden? Har jag gått miste om fantastisk musik?

Jag börjar nämligen tro att så är fallet. Jag surfade nämligen runt alldeles nyss och hamnade på Grimgoths blogg. Där jag hittade det här inlägget. Han skriver om Blind Guardian kommande platta, med namnet At the Edge of Time. Jag tyckte att det lät lite intressant. Därför valde jag att klicka på YouTube klippet innehållandes samples från den kommande plattan. Och jag blev sanslöst förvånad. Det var riktigt bra!!!

Frågan är nu alltså om jag totalt missbedömt Blind Guardian. Jag måste ta reda på detta. Jag måste gå igenom historik, medlemmar, diskografi, lyssna på lite "klassiska" låtar samt kolla på lite live-klipp. Jag återkommer alltså med en åsikt om bandet.

Tills dess! Här kommer de samples jag hörde!



Låtarna som spelas (var av varje låt får 30 sekunder) är:

1. Sacred Worlds
2. Tanelorn
3. Road of No Release
4. Ride Into Obsession
5. Curse My Name
6. Valkyries
7. Control the Divine
8. War of the Thrones
9. A Voice in the Dark
10. Wheel of Time

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Jag passar på att rekommendera spåren "Lord of the rings" och "Lost in the twilight hall" från skivan "Tales from the twilight world"

2010-06-28 @ 18:02:17
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Grimgoth

Tack så mycket för omnämndet samt länkar, och är nog lite som när jag upptäckte Edguy som jag alltid avfärdat till jag börja lyssna på några låtar hit och dit, inkörsporten vart nog mycket tack vare Avantasia och lite tips om bra låtar från Tinnitus Sanctus skivan, innan gillade jag BARA låten "All the clowns".



Lycka till på ditt sökande nu med BG.

Vill du ha mer tips så hör av dig gärna!

2010-06-29 @ 12:13:36
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: [lisa bjernhagen]

sv: haha, eller hur ;D man blir lite pissed.

2010-06-29 @ 13:33:59
URL: http://lisabjernhagen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0