De 10 Bästa Hårdrocksballaderna; Plats 2

Det är bara att konstatera fakta. Det händer alldeles för mycket just nu! När är det tänkt att jag ska få plats på bloggen att fortsätta med min lista egentligen? Jo. NU!

Vi har nu kommit fram till silverplatsen på denna lista över de 10 bästa hårdrocksballaderna ever! Och där hittar vi ett av de mest klassiska banden som finns. Bandet har funnits sedan 1969 och de släppte sin första platta, Rocka Rolla, 1974. Sedan dess har det blivit 15 (om jag har räknat rätt) studioalbum totalt, varav deras mest kända (ni vet det med rakbladet) i år firar 30 år. Bandet har dock aldrig blivit riktigt kända som ett balladband. Detta kan i och för sig ha att göra med att de inte har gjort så fasligt många ballader, men de ballader som de faktiskt klämt ur sig är riktigt bra. Däribland dagens låt.

Dagens låt kommer från plattan Hell Bent For Leather (1979).
Dagens låt är, på plats 2: Judas Priest med Before the Dawn


En fantastisk ballad om ni frågar mig! Rob Halford gör här en av sina mest känslosamma vokala insatser någonsin och texten han sjunger är så fin att den skull få självaste Lemmy att fälla någon tår. Musiken är också välspelad och gitarrsolot passar in perfekt. Om man nu skulle försöka hitta någon anledning till att denna låt inte blev nummer 1 (förutom det att det finns en låt som är snäppet bättre) så skulle det vara att låten är lite enformig, det händer inte så mycket. Men detta behöver dock inte vara en nackdel i detta fall, egentligen. Det gör snarare att låten känns lite mera intim, enligt mig.

Nu saknas bara en låt på listan, som just nu ser ut såhär:

2: Judas Priest - Before the Dawn
3: HammerFall - The Fallen One
4: Black Sabbath - Changes
5: Sonata Arctica - Replica
6: Helloween - Forever and One (Neverland)
7: Scorpions - Wind of Change
8: Edguy - Save Me
9: Stratovarius - Neon Light Child
10: Accept - Winter Dreams

Nu är det bara guldet som är kvar att delas ut. Vilken låt som får det tänker jag inte avslöja än. Men jag kan ändå säga att jag frångår min ursprungsplan med listan, i alla fall liiiiiiiite :-P

Cheers!

Kommentarer
Postat av: Dennis

Mycket bra val :) Dom har gjort många fina låtar . bland annat Dream Deceiver och Angel :)

2010-06-24 @ 01:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0