Fantasy Power Metal!

Vad är det med Power Metal musiker och deras ständiga dragning till svärd, drakar, riddare och torn? Jag menar. En majoritet av dagens "stora" Power Metal band har någon gång gjort en låt om dessa ämnen. Antingen har låten varit baserad på någon bok (var av Sagan om Ringen verkar vara väldigt populär) eller så har banden i fråga hittat på egna små fantasyhistorier.

Så vad är det då som gör att detta är ett vanligt förekommande fenomen inom just Power Metal? Min teori är att fantasytemat stämmer så pass bra ihop med musiken. Power Metal är ju väldigt pampigt. Det är mycket körer, orkesterarrangemang och bra storslagen sång. Fantasyböcker delar allt detta, fast i skriven form. Fantasy handlar ju oftast om ett magiskt land av något slag och dess invånare. Oftast är det en kamp mellan gott och ont och allting beskrivs på ett väldigt storslaget och pampigt sätt. Sedan det att de flesta fantasyfilmer också använder detta element tror jag gör att Power Metal band tycker att det känns naturligt att skriva om drakar, elvor och troll.

Vissa "hard core METAL" typer tycker att detta är löjligt. Varför ska man sjunga om troll och mörka torn när man kan skrika om ångest och död? Men det tycker inte jag. Jag (som faktiskt gillar Fantasy, även i bokformat) tycker faktiskt att det är ganska coolt. Jag älskar Power Metal och dess storslagna körer och refränger och tycker att det helt klart låter pampigt om någon sjunger;
They are the last hope / For Men, Dragons and Dwarves / Spirits of the forest / Shy elves and trolls / Five go from Elgard / Into the darkness leaving the light / To find the black order's / Immortal dark rhymes
(Rhapsody of Fire - The Mystic Prophecy Of The Demonknight)

Självklart är kan man göra bra Power Metal utan fantasytemat också! Det finns flertalet band som gör det fantastiskt! Jag menar bara att man inte ska döma ut de som faktiskt skriver om drakar och demoner, för det finns ett högt värde i det också.

Några av de band/projekt som gör denna Fantasy Power Metal bäst, enligt mig, är:

Rhapsody of Fire (allt de gjort)
Avantasia (Metal Opera 1 & 2)
Helloween (Keeper of the Seven Keys plattorna)
Noctrurnal Rites (de första albumen)
HammerFall (några låtar i början av karriären)
Magnum (INTE Power Metal, jag vet, men bör ändå nämnas i Fantasy/sago svängen)

Och sedan har jag som sagt även börjat få upp ögonen för Blind Gurardian! Men mer om de senare.

Jag tänkte att jag skulle avsluta detta lilla inlägg med en låt från Fantasy Power Metal mästarna i Rhapsody of Fire! Från tiden då de bara hette Rhapsody och från deras klassiska album Symphony of Enchanted Lands (1998).
Emerald Sword


Visst är refrängen underbar?
For the king for the land for the mountains
for the green valleys where dragons fly
for the glory the power to win the black lord
I will search for the emerald sword


Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Mycket bra inlägg Mr. Masa, stora applåder från min sida!

Håller med dig där med i nästan allt även om jag inte är så powermetal biten så fattar jag ju grejen och visst tar den ofta upp detta ämnen och visst bygger mysiken på dessa refränger och körer och annat!



Keep up the good work mannen!

2010-07-02 @ 12:15:52
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Jag instämmer-och tycker att du som älskar Rhapsody of fire ska kolla upp franska bandet Fairland (Rhapsody of fire var förövrigt bandet som gjorde en av mina läromästare till hårdrockare)

2010-07-02 @ 14:58:29
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Skogslurkarn

Jag har själv ägnat det här fenomenet en viss åtanke, dock utan att komma fram till någon riktigt teori. Det du säger låter dock rimligt, det passar onekligen ihop.

Fast jag har aldrig riktigt lyckats ta till mig powermetal, särskilt inte den med fantasy-tema, vilket är mycket märkligt - jag är en fantasynörd av rang. Men refrängen där var allt rätt härlig.

2010-07-02 @ 20:34:34
URL: http://skogslurkarn.blogg.se/
Postat av: fredrik

Ayreons första.



svärdmetal... 8) Jag tror snarare att det handlar om verklighetsflykt. Tänker Dio. Det var inte pampigt, snarare episkt.



Men man älskar det.



Bästa svärdtrillogin är ändå Heavens gates om Iron sword. fan vad bra.



http://fredrik-d.blogspot.com/2010/03/heavens-gate.html

2010-08-21 @ 22:14:44
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0