De 10 bästa Hårdrocksvideorna; Plats 3

Nu får vintern gärna ta slut. Det här är andra gången på två veckor som jag är hemma och är förkyld. Kan inte sommaren och värmen komma snart? Jag förklarar härmed krig mot vinter, kyla och snor!

Men nu till dagens ämne. Vi har nämligen kommit upp till pallen på denna lista. Här hittar vi listans enda video från ett Svenskt band. Historien bakom den är dock lite speciell. Från början spelades nämligen en helt annan video in för denna låt (tillsammans med en video till den självbetitlade låten...). Dock blev bandet inte särskilt nöjda med kvalitén på videon så när de bytte skivbolag och deras debutplatta släpptes internationellt så tog de chansen att spela in en ny version. Bandet själva säger sig även vara missnöjda med den här versionen, på grund av att dem själva spelar en mindre roll och att handlingen inte riktigt går ihop med texten, men jag tycker att den är fantastisk!

Bronset går till: HammerFall - Glory To The Brave (version 2)
(försök att ignorera faktarutorna, de har inget med bedömningen av videon att göra)



"Men det här måste vara fel! Har Mr.MASA inte satt HammerFall på första plats?! Är han inte så förutsägbar?!"
Nej jag är inte så förutsägbar ;-) bara för att jag sätter HammerFall överst på 90% av mina listor betyder väll inte det att man inte kan göra undantag, hehe.

Motivering:
Jag har redan pratat om videokvallite, klippning, kameravinklar och allt sånt tidigare och sagt att om videorna är över placering nummer 5 så är allt detta i en hög klass. Så jag ska inte prata om det igen.
Däremot ska jag prata om varför just denna video från bronset. Det är just för att den beskriver känslan i låten på ett sånt otroligt bra sätt. Visserligen beskriver den inte texten ordagrant men den tar grunden från den och skapar någonting eget, något som jag redan tidigare sagt att jag gillar skarpt. Denna känsla går igenom allting i hela videon. Från de smått poetiska bilderna på bandet till själva historian. Och detta lyfter även låten! Missförstå mig inte, jag tycker att låten är fantastisk (även fast det inte är min favoritlåt med bandet, eller ens men favoritballad) men jag tycker att den blir ännu bättre ihop med den här videon! Nu tycker jag att den första videon också är fantastisk, den kanske till och med beskriver låten bättre. Men den har inte lika hög kvalité på video, klippning och sånt.
Därför får denna video bronset!

Listan ser i alltså numer ut som följer:

3: HammerFall - Glory To The Brave (version 2)
4: Tenacious D - Wonderboy
5: Bruce Dickinson - Tears Of The Dragon
6: Sonata Arctica - Flag In The Ground
7: Ozzy Osbourne - Mama I'm Coming Home
8: Stratovarius - Hunting High And Low
9: Alice Cooper - Welcome To My Nightmare
10: Twisted Sister - Were Not Gonna Take It

Nu börjar det bli spännande på riktigt. Vilken video ska få silvret? Och vilken ska få guld (på tal om guld, GRATTIS KALLA TILL SVERIGES FÖRSTA GULD I OS!)? Allt jag kan säga är att jag tror inte att någon som läser min blogg kan gissa sig till vad jag har placerat överst ;-)

Cheers!


Kommentarer
Postat av: Dennis

Det är en underbar låt, inget kan beskriva min lycka när dom spelade den när jag såg dom live :)

2010-02-16 @ 22:11:33
URL: http://baronlacroix.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Jag tycker betydligt bättre om den andra versionen av videon-den här bättrade sig på slutet. Tror det kan bero på att version 1 speglar min personliga känsla för låten bättre.

2010-02-16 @ 22:29:37
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: ztizze

släng in Iron Maiden på första plats så blir farbror ztizze glad i alla fall... i övrigt så är det en grym lista. Rock on !

2010-02-16 @ 23:43:14
URL: http://ztizze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0