The truth is out there!

Då var julen avklarad! Det var riktigt trevligt faktiskt :-) Halva släckten firade och bland mina mer hårdrocksbetonade julklappar kan nämnas en gitarr/bas kabel (min gamla var tejpad och höll på att falla sönder), ett nytt axelband till min gitarr, både Ozzys och Keith Richards självbiografier, ett presentkort på Bengans samt säsong 13 av Simpsons på DVD :-D

Men nu ska jag inte skryta om det. Istället ska jag skryta om hur otroligt smart och förutséende jag är! De av er som följer min blogg lite kanske kommer ihåg att jag i början av året gjorde ett inlägg där jag spådde vad jag trodde skulle hända i hårdrocksvärlden under året. Nu har året gått och det är dags att se hur rätt jag hade...

  • Helloween släpper sin nysinpelade "best of" UNARMED – Best-Of 25th Anniversary den 29e februari. Detta följs inte av någon turné (förutom en stor jubileums spelning på gigantiska Wacken Open Air. Dagens sättning gästas då av de två tidigare medlemmarna Kai Hansen och Roland Grapow. Michael Kiske avböjer att medverka. Spelningen filmas och släpps senare på DVD) utan börjar istället skriva nytt material till en kommande platta som bandet beräknar att ge ut under 2011.

    Helloween släppte "Unarmed" och den följdes inte av någon turné (förutom några akustiska spelningar i tyska skivbutiker). Det blev dock ingen Wackenspelning och ingen DVD. Det nya materialet skevs dock snabbare än väntat och "7 Sinners" kom ut lagon till Halloween.

  • GammaRay släpper To The Metal. Skivan blir en succé och följs av bandets största turné någonsin, som bland annat gästar Stockholm (där de spelar på Arenan).

    "To the Metal" släpptes men blev väll egentligen ingen större succé än något annat GammaRay album. Turnén, som inte blev den största någonsin, nådde Stockholm. Men tyskarna fick nöja sig med Klubben denna gång.

  • Accept återförenas tillfälligt men bryter sedan återigen upp på grund av det massiva motstånd den nya sångaren möter. De återförenas dock igen mot slutet av året, denna gång dock under namnet Metal Heart.

    Accept återförenades. Detta tyckte jag dock skedde lite i skymundan och den väntade folkstormen mot den nya sångaren uteblev. Accept har nu släppt en ny platta och turnérar flitigt.

  • HammerFall åker på turné i Storbritannien, Nord och Syd Amerika och Japan. De släpper därefter en ny live-DVD inspelad under Europa turnén. Efter detta tar bandet en paus över sommaren och hösten (då Joacim Cans släpper sin efterlängtade andra soloplatta, denna säljer mycket bättre än debuten och innehåller en top 10 singel). De återkommer dock mot slutet av året då de bekräftar att de i början av 2011 ska påbörja inspelningen av en ny platta. För första gången finns både Fredrik Larsson och Anders Johansson bland låtskrivarna.

    HammerFall har under året turnérat i bland annat Storbritannien och Nord Amerika. Det blev dock ingen DVD och sommaren ägnades inte åt någon paus, utan en festivalturné. De har även påbörjat inspelningen av en ny platta. Om Larsson och Johansson har varit med och skrivit något återstår att se.

  • Sabaton släpper den nya plattan Coat of Arms och ger sig därefter ut på sin största turné någonsin. De spelar bland annat för första gången på Arenan i Stockholm (där de även spelar in sin första live-DVD).

    Förutom det där med en DVD hade jag 100% rätt här!

  • Ronnie James Dio blir frisk och gör en bejublad comeback med Heaven & Hell på Sonisphere.

    R.I.P...

  • Iron Maiden släpper ett nytt studioalbum som hyllas av kritikerna medan fansen tycker att den är på tok för lik A Matter of Life and Death. De spelar flera nya låtar på Sonisphere.

    Ganska sant detta också. Men de spelade bara "El Dorado" på Sonisphere (har jag hört...)

  • Avantasia släpper två nya album och en DVD. Alla hyllas av fansen som musikaliska mästerverk, men kritiska röster menar att flera av låtarna är långt ifrån metal.

    Detta väntade kritiska röster tyckte jag uteblev ganska mycket. Och DVDn kommer istället att släppas i början av nästa år. Annars hade jag rätt. Nämnas bör också att Avantasia i slutet av året gav sig ut på tunré med bland andra Michael Kiske och Kai Hansen på scen.

  • Jens Ludwig (gitarrist i Edguy) släpper sin första soloplatta.

    Eh... Det hade väll varit ganska oväntat om det hade blivit sanning. Men frågan kvarstår; "Vad gör alla Edguy medlemmar när Tobias Sammet gör annat?"

  • Stratovarius avslutar turnén för Polaris och börjar på en gång skriva nytt material. En ny skiva ser dagens ljus i slutet av året och turnerandet återupptas.

    Nästan sant. Vi fick en singel i alla fall, i form av "Darkest Hours", och skivan kommer ut någon gång i början av nästa år. Lite glada nyheter också! Stratovarius trummis, Jörg Michael, håller på att återhämta sig från sin canser och beräknas vara ute och turnéra med Stratovarius igen nästa år!

  • Revolution Renaissance släpper ett nytt album. Albumet floppar och Timo Tolkki ställer in den redan planerade europaturnén. Kort därefter splittras bandet och Tolkki börjar arbeta med del 2 av sin rock opera.

    Vad ska man säga? Han är lite väl förutsägbar den där Tolkki... Det blev dock ingen rock opera när RR upplöstes, utan ett nytt "superband" med bland andra André Matos på sång.

  • Sonata Arctica avslutar sin The Days of Grays turné och tar därefter en paus. Tony Kakko släpper då sin första soloplatta bestående uteslutande av symfoniska låtar med många mäktiga vokala arrangemang.

    Helt osant. "The Days of Grays" turnén pågår fortfarande och bandet kommer spela in en ny DVD i början av nästa år.

  • Hells Jingel Bells kommer inte tillbaka och den bandade föreställningen göms djupt ner i SVTs arkiv.

    Helt sant! Tack gode metall gud!

  • Året avslutas med en direktsänd hårdrockskonsert med namnet The Final Countdown. Där spelar flera av Sveriges största hårdrocksstjärnor tillsammans.

    Ännu en sak som hade varit för bra för att vara sann! Men, men... jag har i alla fall lärt mig att spela "The Final Countdown" på keyboard!! :-D
Hur ser då 2011 ut? Jag vet inte riktigt. Men jag har några aningar. Mer om det senare...

Cheers!!


Kommentarer
Postat av: Grimgoth

FAN va kul inlägg!

2010-12-28 @ 10:25:07
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: David

En hel del rätt :), bra jobbat!

2010-12-28 @ 20:12:27
URL: http://www.metalgeek.se
Postat av: Stones

Riktigt kul läsning där.

2010-12-29 @ 14:53:57
URL: http://tuneoftheday.blogspot.com/
Postat av: DANIELA

Ja det där var verkligen roligt att läsa! :)



SV: Tack!

Tyckte också den blev bättre än den gamla. Men måste fortfarande pilla lite till med den, sen så blir den bra! :D

2010-12-29 @ 20:11:26
URL: http://danies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0