De 10 Bästa Hårdrocksballaderna; Plats 8

Vi går raskt vidare med denna lista över tidernas bästa (NEJ, jag är inte sponsrad av Rockklassiker... men jag borde vara...) hårdrocksballader!

Nu har vi kommit fram till plats 8 och efter en smärre utflykt till Finland på plats 9 så är vi nu tillbaka i Tyskland igen, precis som på plats 10! Bandet som har gjort denna låt är, i likhet med Stratovarius på plats 9, erkända för att kunna göra bra ballader. Trotts detta har ingen av deras ballader blivit till någon av bandets "stora" låtar. Bandet har funnits länge, mycket längre än 1997 då de gav ut sin första platta med samma namn som Magnums debut Kingdom of Madness, och hittills har de givit ut 8 studioplattor (alternativt 9 om man räknar Savage Poetry två gånger). Låten jag har valt att ta med på min lista är inte deras mest kända ballad. Det är alltså inte Scarlet Rose eller Land of the Miracle utan en betydligt nyare låt från ett album som man antingen älskar eller hatar. De av er som vet lite om Power Metal har troligtvis redan listat ut vad det är för låt nu.

Jag talar alltså om, från plattan Rocket Ride (år 2006), på plats 8: Edguy med Save Me



En fantastisk låt med en fantastisk text som faktiskt, i mina öron, överglänser alla Edguys tidigare, och senare, ballader (nu har ju i och för sig allas våras Sammet kommit ut med låten Blowing Out The Flame på en av de nya Avantasia släppen och den är bättre tycker jag, men eftersom denna lista sammanställdes innan denna kom ut så är den inte med)! Herr Sammet sjunger fantastiskt, instrumenten är välspelade och hela atmosfären i låten passar så bra ihop med texten. Om man nu ska försöka hitta något fel, och det ska man ju, så tycker jag att körsången är lite för lite. Den är inte alls lika storslagen som det brukar vara med Edguy och jag tycker att den känns lite klen tillsammans med resten av låten. Sen tycker jag att låten slutar lite plötsligt också. Detta är anledningarna till att den inte klättrar högre på listan.

När vi nu sammanfattar listan hittills så ser den ut såhär:

8: Edguy - Save Me
9: Stratovarius - Neon Light Child
10: Accept - Winter Dreams

Alltså två tyska band och ett finskt. Om ni tror att det nu är slut med tyska och finska band så misstar ni er... GROVT, i alla fall när det gäller tyska band.

Cheers!


Kommentarer
Postat av: Dennis

Den låten är underbar :) !!!

2010-04-15 @ 19:40:23
Postat av: Madeleine

En av mina absoluta favoritlåtar! Väldigt mycket minnen och känslor kopplade till den låten...

2010-04-16 @ 08:42:23
URL: http://maols.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Grym låt-tycker du har en bra lista hittills.

2010-04-17 @ 09:24:29
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0