De 10 Bästa Hårdrocksballaderna; Plats 6

Okej. Först och främst kan jag glädja alla läsare att NetOnNet faktiskt tagit sig i kragen idag och löst det som de ställt till för mig! En applåd till dem! Men jag kommer nog inte att handla där igen i alla fall.

Nu över till något roligare! plats nummer 6 på min lista över de 10 bästa hårdrocksballaderna någonsin! Plats nummer 6 betyder ju faktiskt den högsta placeringen under top 5 och den markerar också att vi kommit halvvägs genom min lista nu! Spännande!

Idag för denna lista oss återigen till det förenade metal landet Tyskland! Dagens band är ett av de största (om man räknar bort Scorpions och Rammstein) band som någonsin kommit från landet och de anses ofta ha grundat subgenren Power Metal med sina legendariska Keeper of the Seven Keys plattor. Bandet har dock bytt uppställning många gånger och om jag inte har helt fel så är dagens låt inspelad av version 4 (räknat från debuten Walls of Jericho) av bandet. Låten är inte deras mest kända ballad, även fast den är hyfsat känd i alla fall, men jag tycker att det är den bästa de någonsin gjort.

Jag tror nu att de flesta har gissat sig till att det är Helloween som är bandet jag pratar om. Låten tror jag dock knappt någon vet vilken jag syftar på. Men den är, från plattan The Time of the Oath (1996), på plats 6: Helloween med Forever and One (Neverland)



Andi Deris gör det han är bäst på, uttrycker känslor och anpassar rösten så att den passar precis in i låten med texten. Deris är en underskattad sångare, mest på grund av att han ersatte Michael Kiske tror jag, men om alla Deris hatare skulle ta sig tid att faktiskt lyssna på var karl’n gör så skulle det nog bli en annan tongång. Musiken är såklart också välspelad i den här låten, jag tänker bland annat på Michael Weikaths fantastiska solo, men min åsikt är att det är Deris som gör det avgörande (kan kanske ha att göra med att han också skrivit låten). Texten är fin och känslosam också. En väldigt fin och mycket väl utförd låt alltså. Men det som drar ner den är att den inte känns JÄTTE originell.

Låt oss då kolla på den undre halvan av min lista:

6: Helloween - Forever and One (Neverland)
7: Scorpions - Wind of Change
8: Edguy - Save Me
9: Stratovarius - Neon Light Child
10: Accept - Winter Dreams

Av 5 låtar är 4 tyskar. Kommer denna tyska dominans att fortsätta? Utan att avslöja för mycket om de kommande låtarna på listan kan jag säga; nej. De tyska låtarna är slut för den här gången.

Cheers!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0