The Truth Is Out There!

Okej. Nu här det kommit! Mitt efterlängtade paket från Ginza innehållande den nya Sonata Arctica plattan, The Days Of Grays, Sabatons Attero Dominatus och Iron Maiden klassikern Powerslave. De två senast nämnda är båda extremt bra (såklart, det rör sig ju om två extremt bra band!), men den nya Sonata plattan är jag fortfarande osäker på... men det har ju hänt förut med bandet i fråga, vi ska ta det från början:

Jag hörde först talas om Sonata Arctica i Sweden Rock Magazine (vad annars?!). Jag tyckte att det lät och såg ut som ett bra och coolt band så när jag en tid senare såg det då nysläppta Unia i affären så tvekade jag inte en sekund, utan köpte det ögna böj. Och vilken besvikelse det blev! Jag förstod inte alls! "Vad är det här?!" tänkte jag, "skulle det inte vara Power Metal?! Det här låter som någon skum korsning mellan Queen, Scorpions och Power Metal". Jag behöver väll inte säga att jag efter min första lyssning gömde undan den i skivhyllan och halvt om halvt glömde bort den.

Ett tag senare fick jag en impuls och stoppade in den i mobilen. För vem vet, kanske bildar man sig en annan uppfattning när man lyssnar i lurarna? Och visst blev det så. Efter att ha lyssnat på Unia några gånger bara så förstod jag att jag hade tagit GROVT fel! Anledningen till det, tror jag idag, är att plattans låter är så komplexa att det tar ett tag innan man till fullo förstår dom.

Nu har jag alltså lyssnat igenom The Days of Grays EN gång. Och jag förstår den inte. Visst singel låtarna Flag in the Ground och The Last Amazing Grays förstår jag ju och gillar, riktigt mycket till och med. Men det kanske inte är så konstigt. Dels eftersom de låtar som väljs som singlar måste vara ganska direkta och lättåtkomliga. Och dels för att man redan hört de några gånger. Så EGENTLIGEN är jag inte orolig över The Days Of Grays. Jag tror att jag kommer att tycka att den är MINST lika bra som Unia när jag väl har lyssnat på den lite fler gånger.

Detta var allt jag hade att säga om den nya Sonata Arctica plattan för idag. Nej föresten, jag ska säga att den sålde guld i Finland (vilket betyder 30 000 sålda plattor) på releasedagen! Det är väll något?! När jag väl har fått grepp om den så kommer det säkert en recension här med.
En sista grej bara innan jag lämnar er. Jag har ännu en gång startat en ny blogg! Eller... nja... den kommer mer att fungera som "dokumentation" för mitt projektarbete (som ALLA 3or i Sverige måste göra), som för min del kommer handla om att jag ska göra en fotobok om Hagaparken. Spännande va?! Nehe... jaja... den är mest till för min handledare i alla fall. Men om du av någon outgrundlig anledning skulle vilja kolla in den så finns en länk under "LÄNKAR".

Bye, bye nu. Och kom ihåg; THE TRUTH IS OUT THERE!


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Mycket god smak-äger två av tre skivor du fått och jag kommer nog beställa "Days of grays" också-har inte hört den. Jag kom in på Sonata via "Ecliptica" och "Winterheart's guild" så jag rekommenderar de skivorna.

2009-09-20 @ 08:54:20
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0