Shur'tugal

Nu vill jag varna känsliga läsare. Det du nu kommer att få läsa handlar inte om metal (eller nja, det kan ha liiiiite Power Metal anknytning) och det kan i vissa öron låta som att det är skrivet av en fantasy nörd (ni vet, en sådan som klär ut sig till sin favoritkaraktär i sin favorit bok och går runt på en massa konvent och skämmer ut sig själv). Men oroa er inte! Det här är endast ett litet undantag. Redan i nästa inlägg (och i slutet av detta inlägg) kommer metallen att komma tillbaka. Tills dess kan du antingen göra något helt annat eller läsa lite om de bästa (fantasy) böckerna jag NÅGONSIN läst; Arvtagaren Trilogin, som snart inte längre är en trilogi.

Arvtagaren-böckerna är skrivna av amerikanen Christopher Paolini och hittills har 3 böcker i serien publicerats; Eragon (ett verk som påbörjades då författaren endast var 15), Den Äldste och Brisingr, och den fjärde och avslutande delen håller i detta nu på att skrivas. Berättelsen är alldeles för komplex för att jag skulle kunna sammanfatta den på ett bra sätt i det här inlägget. Men kort sagt så kan jag väll säga att det handlar om pojken Eragon som hittar ett drakägg och blir Drakryttare. Han går igenom en massa händelser som tar honom till alla delar av landet Algaësia. Han utbildas av alver, han strider tillsammans med rebellerna "Varden" mot imperiets styrkor ledda (eller nja, han visar sig aldrig) av den onde kungen Galbatorix, som också är Drakryttare och som dödade de andra Drakryttarna många år tidigare.

Låter det rörigt? Hehe, ja... det kan låta rörigt om man inte har läst böckerna. Det är därför som jag skriver det här inlägget, för att tipsa DIG om de här UNDERBARA böckerna! De har verkligen ALLT! Om jag inte hade läst Liftarens Guide Till Galaxen-böckerna så skulle jag till och med säga att de är de bästa böcker som jag NÅGONSIN läst! Visst, i början av Eragon får man känslan av att det bara är ännu en standard fantasy bok. Men om man vågar fortsätta så öppnar sig Algaësia för en och man är fast. Köp dom, läs dom och förundras över dom! Vill du veta mer? Såklart du vill! Kolla då in på den officiella hemsidan och den fan sidan!


Nu för att avsluta det här inlägget med i alla fall lite metal så kan jag säga att ännu en känd musiker har blivit avslöjad till den nya Avantasia plattan. Det är Felix Bohnke från Edguy som kommer att spela trummor på några låtar, tillsammans med Eric Singer (KISS) och Alex Holzwarth (Rhapsody of Fire). Om detta säger herr Tobias Sammet följande:
"What can I say about Felix? He's been touring the world with me for years (right now Felix, Tobias and Edguy are on tour in the USA). He had to watch my behind for almost twelve years now, so it was time to give something back and invite him. He did a killer job on the Avantasia world tour last year and he is without a doubt the most underrated drummer in the current scene. His playing skills are undisputed as he plays like a clockwork, like a machine and he definitely adds something to the album, just like Eric and Alex. I got three of the best Rock drummers in the world, what more could I ask for?!"

Låter lovande, spännande och helt fantastiskt! Men detta var allt jag hade att bjuda på för idag. Tills nästa gång vill jag att alla har börjat läsa Eragon ;-) Bye, bye!
PS: Shur'tugal betyder Drakryttare på det gammla språket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0