Sub-Kultur??!!

Jag älskar Hårdrock. Jag älskar det som Hårdrocken står för. Jag älskar den mångfald som finns inom Hårdrocken. MEN. Det där jävla tjafset om sub-kultur klarar jag inte av!

Varje gång som det går bra för något band eller någon person, inom hårdrocken, kommersiellt så uppstår det alltid samma rabalder. "Öh, du... det är på grund av idioter som den där som hårdrocken håller på att förlora sin status som sub-kultur!". Man tycker att denna person eller detta band överger de ideal som hårdrocken har och genom att synas fördärvar "sub-kulturen" genom att föra ut musiken till massan. Dessa tror också på fullaste alvar att hårdrocken alltid har varit en underground rörelse och att så ska det förbli. Detta är samma människor som står längst fram på de stora arenorna och gastar när de största banden spelar för flera tusen åskådare... ser ni dubbelmoralen?

Låt oss för en stund kolla på fakta. Visst, hårdrocken var sub-kultur och verkligen underground när den kom någon gång där på 60-talet. Men sedan under 70-talet hände något, något som sedan exploderade på 80-talet. Hårdrocken växte till sig kraftigt och hårdrocksbanden blev de största banden på planeten. Även idag är band som KISS, Iron Maiden, Judas Priest och Metallica de band som drar flest människor. Sweden Rock Festival är Sveriges största festival och även utomlands är de största festivalerna hårdrocksfestivaler (ta Wacken som ett exempel).

Det jag vill säga med detta är att tjafset om att det skulle vara en sub-kultur bara är skitsnack! Det var mer än 30 år sedan som det ens var någorlunda nära att kallas en sub-kultur och de som inte inser detta har levt sina liv i någon grotta! Jag blir så trött på detta jävla skitsnack! Hårdrockens grundläggande budskap anser jag är att våga gå sin egen väg. Men om någon hårdrockare gör just detta och råkar lyckas så blir de utskällda av de "riktiga" hårdrockarna!! Herrejävlar vilket jävla skämt!!

Tillsist skulle jag bara vilja säga följande till folk som tycker illa om band som det går bra för kommersiellt:
Är inte Hårdrock den absolut bästa musiken i universum? Varför ska detta då bara förunnas ett fåtal "undergroundare"? Vad är det egentligen för fel med att den breda massan upptäcker denna underbara musik?

Ta en lång funderare på detta kära metalheads out there!
Mvh
Mr.MASA

(by the way: To all my north american readers that I don't have; HammerFall is touring north america next fall, be there!)


Kommentarer
Postat av: Dennis

Så du stör dig inte på dom som bara har hört ett bands hitsingel för att det bara är den som har nått ut till "vanligt" folk och sen inte kan en enda annan jävla låt?

2009-11-08 @ 17:49:23
URL: http://baronlacroix.blogg.se/
Postat av: Christer

Jag håller med dig i grunden, MEN det som jag tycker är tråkigt är när de kommersiella framgångarna (eller snarare viljan att nå dem) gör att bandet förändras. När man känner (eller misstänker) att bandet inte längre spelar den musik de egentligen vill spela, utan vad som är gångbart.



Kan bandet spela den musik de älskar och nå framgångar är underbart, men om de tvingas ändra sitt konstnärliga uttryck för att platsa i radio är det sorgligt...

Postat av: CrimsonAnna

Jag tror hårdrock passar på betydligt fler ställen än den breda massan tänker på. Tänk Allsång-vilka kan konsten att sjunga unisont i stora grupper bättre än vi?



Jag förstår Christers synpunkter ovan-det är inte kul om hårdrocken förlorar sin själ-men jag får känslan av att de flesta rockers älskar sin musik för mycket för det. Tror också att det är farligt för hårdrockens överlevnad att bli för elitistisk. Vad Hammerfall och Poodles gjort för att få svenska barn att gilla metal ska inte underskattas. Och ngt sötare än 4-åringar som gör corna finns inte;)

2009-11-09 @ 23:09:58
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0