Stalker Story

Hur tänkte han egentligen herr Tony Kakko? Det finns nog betydligt fler än jag som funderat på betydelsen av mr Kakkos texter och låtar (det är ingen som inte vet att Tony Kakko är sångaren i Sonata Arctica va? Nej, vad bra! Då slipper jag berätta det). Det mest populära inom detta filosoferande har varit och är fortfarande den legendariska Stalker Storyn som sträcker sig genom fyra låtar på fyra album. Hur kopplas detta ihop? Vilken låt kommer EGENTLIGEN först i historien? Och vad har de för betydelse för att föra historian framåt? Trots allt funderande och spekulerande bland Sonata Arcticas många fans, världen över, så har Tony Kakko aldrig sagt någon tom detta. Allt som han har gjort är att han har bekräftat att dessa låtar hänger ihop. Och när det senaste albumet skulle komma sa han rakt ut att låten Juliet var fortsättningen på Stalker Storyn. Men mer än så har han aldrig sagt.

Jag har min egen teori. Om man läser texterna och tänker tror jag att nästan alla kommer att hålla med mig. Det är en ganska intressant story som ligger i texterna faktiskt, med mycket psykologi och mörka händelser. Egentligen måste man läsa texterna själv, men jag ska försöka ge en sammanfattning av min bild av det hela, med hjälp av videos med texterna.

Det hela börjar med låten Caleb från Unia. Här får vi höra om Stalkern Calebs uppväxt med en alkoholiserad far som hatade honom. Vi får veta hur både han och hans mor hatade fadern och hur han blev glad när han dog. Men vi får också höra hur Caleb tar efter sin far och hur han blir just den som både han och hans mor lärde sig att hata under hans uppväxt.


I nästa låt, The End of this Chapter från Silence, hoppar vi flera år framåt i tiden (det är för övrigt just här som jag tror att OM det blir ännu en låt om Caleb så kommer den förklara vad som hände här). Caleb har någon gång under denna tid funnit kärleken. Men han har förlorat den på grund av orsaker som inte nämns, men jag skulle gissa på grund av hans aggressivitet och hans kontrollbehov vi får veta mer om senare. Hur som helst så har han inte kunnat släppa henne och han börjar förfölja henne. Han märker att hon har träffat en ny och bestämmer sig för att en gång för alla söka upp henne...


Nästa låt är Don't Say A Word från Reconing Night. Jag tror att denna passage utspelar sig direkt efter The End... I hennes sovrum som han kommer till i slutet av förra låten. Här skrämmer han henne riktigt ordentligt och förklara hur han känner. Det framgår ganska tydligt att han inte längre känner någon större kärlek för henne. Snarare ett stort hat för att hon lämnat honom och han berättar att hon troligtvis inte kommer att överleva natten.


Den sista delen av historien om Caleb heter Juliet och kommer från The Days of Grays. Jag tror att denna låt ännu en gång följer direkt efter föregående låt. Här har dock Caleb lugnat ner sig lite och kommit fram till att han inte längre älskar den personen med namnet Juliet. Men detta gör honom inte lugn. Tvärtom. Eftersom han levt sitt liv för henne så kan han inte komma på någon anledning att leva längre. Men han tänker ändå dö ensam. Han tänker ta sitt eget och Juliets liv. Vi får inte veta om han lyckas. Det enda vi får veta är att Juliet, i de allra sista raderna, stänger hans ögon. I min värd tror jag att det betyder att hon har lyckats lura Caleb på något sett att ta sitt liv, men att hon överlever. Det är lite svårtolkat, men en sak som är säker är att det är ett tragiskt slut.
(när det kommer till videon har jag inte lyckats hitta någon video med texten, även fast jag VET att jag sett en tidigare. Så vill du lästa texten också får du klicka på videon så hittar du den. Annars får du försöka lyssna bara)


Sådär ja. Jag hoppades att ni tyckte om min sammanfattning om den tragiska historien om Caleb. Det finns såklart mycket mer, men det får inte plats här.

Kommentarer
Postat av: Clara

Bra inlägg! Jag håller fullständigt med dig, ska bli spännande att se om det kommer ytterligare en låt. Gillar Tonys texter mycket just för att det finns mycket att fundera över och försöka tolka :)

2009-11-04 @ 00:06:50
URL: http://kingdomforaheart.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0