Jørn Lande tillbaka i Masterplan

Norrmannen Jørn Lande kommer att återvända till sitt gamla band Masterplan i och med inspelningen av bandets nya platta, som beräknas vara ute någon gång under augusti eller september. Det rapporterar i alla fall Sweden Rock Magazine i det nya numret. Det har ännu inte riktigt blivit officiellt på varken bandets eller Jørns hemsida, men med tanke på att artikeln i SRM innehåller en intervju med norrmannen (vars röst får de flesta andras att blekna i jämförelse) så kan man nog lita på att det är sant.

Jørn var med redan när Masterplan startades 2001 av de gamla Helloween medlemmarna Roland Grapow (gitarr) och Uli Kusch (trummor) och sjöng på plattorna Masterplan och Aeronautics men lämnade bandet under låtskrivandet för bandets tredje platta. Masterplan tog då istället in Mike DiMeo, som blev ny sångare i bandet och sjöng på albumet MKII. Även Mike DiMeo lämnade bandet nyligen.

Under tiden som Jørn Lande varit ifrån Masterplan så har han i huvudsak koncentrerat sig på sin solokarriär, under namnet JORN (som han faktiskt redan hade startat innan Masterplan och som han även fortsatte med under sin tid i bandet). Men han har även haft tid med en rad gästinhopp i olika projekt (band annat på senaste plattan med Avantasia). JORN släpper också nu i dagarna en ny studioplatta. Enligt artikeln i SRM har Jørn inga planer på att sluta med JORN bara för att han nu kommer tillbaka till Masterplan. Han planerar att fortsätta lika mycket som förut.

Det var en rolig nyhet till alla Masterplan älskare där ute!
Tillsist så ska jag även sammanfatta konserten som jag var på i fredags (HammerFall på Gröna Lunds stora scen) med att säga att det för jädra bra!!! Det var i och för sig lite synd att de hade strukit Legion och Punish & Enslave (som de spelade på Hovet) från senaste plattan. Men istället fick vi höra Life is Now (från nya plattan), Threshold och At the End of the Rainbow (låtar som de inte spelade på Hovet), och det är ju inte fy skam. Jag hade gärna publicerat bilder, om jag hade tagit några :-P. Den enda bilden jag tog var när Oscar (grundaren, gitarristen, mannen, legenden) en halvtimme innan konserten kom upp på scen och brände sig på en lampa. Däremot hittade jag en video som någon filmat från konserten. Den är inspelat precis i början och den som filmar står nästan exakt där jag står.

Det var allt för idag. Hej hopp i lingonskogen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0