Power Metal???

Jag har funderat lite. Vad är egentligen, och vad är inte, Power Metal? Det är en svår fråga. En annan svår fråga är när Power Metal egentligen först såg dagens ljus. Är det verkligen när alla tror?

Det finns vissa band som väldigt tydligt är Power Metal, och så finns de några band som vissa kallar Power Metal medan andra kallar det Heavy eller Speed Metal. HammerFall, till exempel, är ett band som många tycker olika om. Vissa tycker att det är solklar Power Metal, medan andra tycker att det är väldigt tydligt att de spelat Heavy Metal. Bandet själva säger faktiskt att de spelat Heavy Metal (dock har Joacim Cans i någon intervju på 90-talet sagt någonting om Power Metal, och även något om Schlager Metal. Något som han i senare intervjuer starkt har tagit tillbaka).

Men vad är då Power Metal egentligen? Wikipedia skriver följande: Power metal är en musikgenre inom hårdrock/metal. Låtarna kännetecknas ofta av medryckande melodier, stark sång i högt tonläge och energiskt 16-delsbaserat staccatospel på gitarr och bas, genomgående markerat med snabbt monotont spel på bastrumman/-trummorna (populärt kallat "dubbeltramp"). Texterna handlar ofta om t.ex fantasy, krig och sagor.
Svårare än så är det inte. Eller? Låter detta inte väldigt mycket som det som till exempel Iron Maiden höll på med, och fortfarande håller på med. Och Iron Maiden är väll inte Power Metal?

Helloween sägs vara det första Power Metal bandet. Jag säger nej, det är de inte. Helloween var det första bandet som kallade sig för Power Metal, men de var inte de första som spelade det. I mina öron är faktiska Iron Maiden det första Power Metal bandet. Alternativt så är många av dagens så kallade Power Metalband, egentligen Heavy Metal band.

Jag ska avsluta detta nu innan jag helt flummar ut. Men kolla på klippet här nedan. Sen tvivlar jag på att du kan säga att det INTE är Power Metal, egentligen!

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Hmm...jag tycker att alla genrer inom metal är väldigt svåra att definiera, eller metal överhuvudtaget :S Jag vet aldrig vad jag ska säga om folk frågar mig vad jag lyssnar på för musik, inte kan man nämna några band heller för det är ändå ingen som har hört dem xD

2009-01-08 @ 20:52:33
URL: http://maols.blogg.se/
Postat av: 666AERIME - Hårdrocksbloggen

Metal är som Madeleine så riktigt påpekar väldigt svårt att definera. Om Helloween påstår sig vara det första power metalbandet, är det antagligen det som är det ÄKTA power metal. Men som sagt, gränserna är hårfina. Du kan ju till exempel inte påstå att Iron Maiden och Edguy befinner sig imorn samma kategori. You hear the difference.

Och Aces High här ovan är EN låt. jag menar, snackar vi tempo, hör exempelvis Purgatory, och jämför den låten med The Clairvoyant eller Only the Good Die Young!

Det gäller samma sak om ett "riktigt" powermetalband gör några låtar som kan luta åt en annan genre. Betyder det då att hela bandet är en annan genre? Är inte Metallica thrash metal efter Black Album?

Vad jag kan hålla med dig om är vissa likheter, som till exempel att powermetal ofta har melodiska, bra refränger, vilket också återkommer i melodisk heavy metal!



Nej. Iron Maiden är inte power metal, whatever you say. ;)



Rock on!

2009-01-10 @ 22:42:51
URL: http://aerime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0