MASA91s Nyårskrönika 2008

Bland myllret av alla nyårskrönikor där ute, kommer nu den ENDA värd att läsa (hehe, nu tog jag i lite i och för sig).

Året började med att herr Tobias Sammet bestämde sig för att släppa ifrån sig ännu ett album under namnet Avantasia. Det skulle vara i ungefär samma stil som de båda tidigare (The Metal Opera Pt. 1 & 2), med ett antal sångare och musiker och en genomgående historia. Men det anmärkningsvärda var att det INTE skulle bli en fortsättning på storyn i de båda andra. Istället fick vi, när den väl släpptes den 23e januari, ett mörkt drama om en enstöring som plötsligt blir mega stor artist. Detta var dock inget dåligt. Det var riktigt bra faktiskt, och jag räknar fortfarande The Scarecrow till en av förra årets bästa skivor. Sedan så tog ju Sammet ut projektet på vägarna också, något som jag tyvärr inte fick bevittna. Men en DVD är utlovad, så jag kanske klarar mig i alla fall.

Årets nästa stora skivsläpp kom i Juni. Judas Priest släppte nämligen sitt konceptalbum Nostradamus, om just den gamla spågubben Nostradamus. Detta är en skiva som jag ännu inte riktigt fått grepp om (vilken i och för sig kan bero på att men kära far har snott med sig den till bilen, där den ännu ligger).

Samma månad släpptes också inte mindre än 2 HammerFall releaser. Först så var det coverplattan Masterpieces och sedan också DVDn Rebels Whit A Cause. Som det stora HF fan jag är så köpte jag självklart de båda på releasedagen. Och båda levde faktiskt upp till mina höga förväntningar.

Den 16de Juli så såg jag en gigantisk konsert. Iron Maiden spelade på Stockholms Stadion, på deras Somewere Back In Time World Tour. Det var första gången som jag var på Stadion, och jag måste faktiskt säga att jag tycker mindre konserter är mycket roligare. Visst, Maiden sprang runt som galningar och spelade grym musik. Men stämningen blir en annan om det är färre på plats, och så ser man ju mer.

GammaRay släppte även dem en DVD i år. Hell Yeah - The Awsome Fouresome släpptes den 31a Oktober. Med den blev jag faktiskt lika nöjd med som med HammerFall DVDn. En riktigt bra filmad konsert, plus en massa extragrejor. Riktigt skoj för alla GammaRay fans.

Årets näst sista månad gick i Power Metals tecken. Först så såg jag för första gången de finska Power Metal hjältarna Sonata Arctica på Tyrol. Det var grymt bra såklart, vad hade du väntat dig? Vidare så släppte även Edguy ett nytt album i November. Tinnitus Sanctus fortsatte där Rocket Ride slutade. En musikalisk vidareutveckling av Edguys sound, som jag tycker riktigt mycket om.

Om nästa år vet jag inte så mycket. Förutom att jag i början av året kommer att få se Edguy för första gången och HammerFall för tredje gången. HFs nya platta kommer också ut. Andra plattor som troligtvis kommer att få se dagens ljus nästa år är bland andra en ny Sonata Arctica platta, en ny Iron Maiden platta och en ny Avantasia platta.

Hej hopp i galoschen! Mr.MASA önskar eder alla ett gott nytt år!


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Gott nytt år! :D



"Men en DVD är utlovad, så jag kanske klarar mig i alla fall." Kanske...kanske...



Och Edguy i februari kommmer bli UNDERBART! :D <3

2009-01-02 @ 02:11:48
URL: http://maols.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0