Ripper Owens på nya Avantasia

Tim "Ripper" Owens kommer att delta på den nya Avantasia plattan! För dom, förhoppningsvis få, av er som inte vet vem denna otroliga sångare är så kan jag upplysa om följande: Tim Owens ersatte Rob Halford som sångare i Judas Priest efter att "Metal God" lämnat bandet i början av 90-talet. Med Priest så spelade han in två studioalbum (Jugulator och Demolition) och två livealbum (Meltdown och Live In London) mellan 1997 och 2003. Det var också då som han fick namnet "The Ripper" efter en av Judas Priests kändaste låtar. Såklart blev han hatad av många Priest fans (han ersatte ju faktiskt "The Metal God", och det gör man inte ostraffat) och han lämnade bandet i början av 2000-talet, och ersattes av en återkommande Rob Halford. Efter det gick han med i Iced Earth, där han ersatte avhoppande sångaren Matt Barlow , och spelade in två studioalbum (The Glorious Burden och Framing Armageddon) innan han blev sparkad och ersattes av återkommande Matt Barlow (är det bara jag som ser ett mönster här?).

Numer sjunger Ripper i Yngwie Malmsteens band och har precis släppt sitt första soloalbum. En annan intressant sak med Ripper är att filmen Rock Star är baserad på hans historia med Judas Priest.

Och nu ska alltså Ripper vara med på den nya Avantasia plattan! Om detta samarbete säger Tobias Sammet följande:
I had this pretty heavy riff monster and I remembered a Judas Priest live-album with "the new singer" on vocals. I listened again and when I heard him sing "Metal Gods" and "Painkiller" I knew that this was the voice I so desperately needed for the song. Tim is a cool guy and a scream machine. He makes his voice spit out the most aggressive high notes I have ever heard, while fully controlling it. I am so proud of the heaviest Metal tune I have written so far, and Tim has turned a good Heavy Metal song into the ultimate Heavy Metal Monster!

Jag måste säga att herr Sammet gör bra val när det kommer till sångare! Jorn Lande, Klaus Meine och nu Tim "Ripper" Owens. Det här kan bli hur bra som helst. Sen att Sammet säger att Ripper sjunger på den tyngsta låt han någonsin skrivit är ju också en ganska häftig sak. Kan vi alltså vänta oss en låt som är hårdare än tillexempel Mysteria och Nailed to the Wheel på den nya Avantasia? Förhoppningsvis!

För att då avsluta dagens inlägg, med den underbara nyheten (jag GILLAR nämligen Ripper och hans röst, tillskillnad från många andra), så tänkte jag visa ett live klipp med Judas Priest. Det är Tim "Ripper" Owens på sång och dom spelar The Ripper (såklart) samt en finstämd version av Diaminds & Rust. Om detta inte får över en Ripper hatare så får INGET det!



Det var allt för idag. Bye, bye!

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Åhh...jag är så nyfkien på det albumet att jag knappt vet vart jag ska ta vägen (A) xD

2009-08-23 @ 18:54:08
URL: http://maols.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0