Michael Kiske Returns To Metal!

Michael Kiske (behöver jag skriva "ex-Helloween"? Nej, jag trodde inte det heller) gör nu det som han sagt att han aldrig ska göra, men som hans fans länge har efterfrågat. Han återvänder till metal!

Michael Kiske lämnade/fick sparken från (det råder delade meningar om vilket) Helloween efter dunderfiaskot Chameleon, 1993, och han har sedan dess avstått från att spela in något mer metal album (med undantag från gästspel med till exempel Avantasia och Revolution Renaissance). Han har spelat in 4 soloalbum med pop rock (Instant Clarity, Readiness to Sacrifice, Kiske och Past in Different Ways), 2 AOR album med Place Vendome (Place Vendome och Streets of Fire) och ett rock album med Supared (Supared), men han har alltså aldrig spelat in något fullt metal album.

Men nu gör han det! Michael Kiske kommer att spela in ett melodiskt metal album tillsammans med sångerskan Amanda Somerville (som är en av hjärnorna bakom metal operan Aina och har även sjungit med både Avantasia och Epica samt gjort några solo album)! Albumet ska bestå av duetter med de båda och låtarna är till största delen skrivna av Mat Sinner (Primal Fear och Sinner) och Magnus Karlsson (Primal Fear). Mat Sinner säger följande om projektet:

"That’s my newest project and we’re working hard on the songwriting for the first album. It’s a pleasure to write &
produce Michael’s next album and with Amanda as the co-singer it's something very special. I wrote songs with Magnus and Jimmy Kresic for the album and we’re really excited about the songs. Eight tracks are pre-produced now and we need another two songs before we will start the real recordings. After Forever mainman Sander Gommans plans to join us and he’s working on new songs with Amanda at the moment! Look out for a melodic metal masterpiece in early 2010!
"

OTROLIGT!! Eller hur?! Michael Kiske gör återigen ett metal album, och ihop med Amanda Somerville kan det bli hur bra som helst! Jag känner på mig att det kommer bli ett av 2010 års bästa album.
Och nu när vi ändå är inne på ämnet Michael Kiske och metal så kan jag avslöja att Kiske även kommer att delta på den kommande Avantasia plattan! Han kommer bland annat att delta på 2 upptempo låtar som, enligt Tobias Sammet, kommer att låta lite i stil med Helloween klassikern Eagle Fly Free. Läs bara själva vad han har att säga:

"Michael's voice and singing have had a huge influence on me when I was young. Helloween's "Eagle Fly Free" lit the spark for me back then, it made me want to become a singer at age 12. Michael appears on several songs, two are fast and anthemic tunes, my personal "Eagle-Fly-Frees" if you want. Crystal clear and high singing. If up-tempo music sounds like that, I don't get tired of it. And still it is not a copy of early Helloween or early Avantasia. It's great to have Michael sing those kinds of tunes. He's a good guy! Great job, great voice!"

Otroligt! Amazing! Fantastic! Extraorinary! Kan inte det där jädra albumet vara klart någon gång?! Det låter ju helt underbart!

Och vad avslutar inte detta inlägg bättre än en duett med Michael Kiske och Amanda Somerville? Just det, inget! Men eftersom Blogg.se skiten strular så kan jag inte lägga upp någon video. Istället länkar jag till låten Silver Maiden från metal operan Aina. Det är ingen upptempo låt, men däremot en väldigt fin ballad! Lyssna, njut och dröm om det som komma skall!

En sista reflektion bara innan jag lämnar er. Det här med att Kiske nu inte helt motsätter sig metal längre, kan det öppna porten för ett Helloween återförenings turné (jag gillar Deris, därför skriver jag bara turné)? Kanske lagom till 25 års jubileet nästa år?


Kommentarer
Postat av: Madeleine

:O Det här kommer ruinera mig...men åh så kul! :D

2009-08-30 @ 18:29:36
URL: http://maols.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0