Världspremiär för Stratovarius nya singel!

Imorse så hände det som många Stratovarius fans väntat på med både spänning och oro. Bandet premiärspelade nämligen sin nya singel från den nya plattan Polaris, som släpps snart, på radion imorse. Hur skulle bandets första låt, någonsin, utan Timo Tolkki på gitarr låta? Skulle man sakna Tolkkis solon? Skulle man inte längre känna igen Stratovarius soundet (Timo Tolkki hade ju tidigare skrivit nästan allt material i bandet)? Den oron var helt klart obefogad. Stratovarius låter utan tvekan fortfarande som Stratovarius. Solona låter faktisk bättre än någonsin, tack vare den nya gitarristen Matias Kupiainen, och låtsnickrandet är faktiskt väldigt intressant och för fösta gången så tänker jag inte "standard power metal efter mallen" när jag hör bandet (inget fel med "standard power metal efter mallen", det är självklart också bra, men det blir lite tråkigt i längden). Kort sagt så är det en riktigt bra låt och om hela plattan är lika bra så luktar det power metal historia (vilket det i och för sig skulle blivit hur det än hade låtit, eftersom Polaris just är den första plattan utan Timo Tolkki och även den första utan någon kvarvarande originalmedlem).

Hur vet jag då det här? Satt jag imorse och lyssnade på finsk radio? Självklart inte. Låten har redan kommit ut för allmänt lyssnande på YouTube. I och för sig så är den inspelad från radion och man hör en gubbe snacka finska i slutet, men i alla fall. Självklart så kan du lyssna på den här under, konstigt vore väll annat.

På tal om Timo Tolkki så har jag nu gett upp mina sista förhoppningar på MegaStore och avbeställt min beställning (läs om den i ett tidigare inlägg), innehållande bland annat debut (eller andra) plattan med Tolkkis nya band Revolution Renaissance. Jag har gjort om min beställning på Ginza istället och den borde komma imorgon eller i övermorgon.

Men nu är det färdigsnackat (nästan, hehe). Varsågoda, här är Stratovarius nya singel Deep Unknown från deras kommande album Polaris (feat finsk gubbe i slutet).



För att tillsist kommentera nyheten om HammerFall på dagens nöjessidor; Hallå! Ha lite humor kära skribenter :-P sånt händer INTE BARA HammerFall, vem bryr sig egentligen? Visst, det var väll kanske inte det smartaste man kunde göra. I can give you that skribenter :-P

Läs om det på Aftonbladet HÄR och på Expressen HÄR.
Läs även Anders Nunstedts krönika om det hela HÄR.

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Herr Nunstedt är innerst inne en cred-rädd pop-pojke? Det är väl inte efter de här artiklarna man är stoltast som Hammerfall-fan men det är inget som påverkar mina känslor för deras musik-eller dem. Kommer såklart blogg-inlägg om detta

2009-04-15 @ 17:50:33
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0