Textrader... Born Upon the Cross

Just nu händer det tyvärr inget som riktigt har fångat mitt intresse inom hårdrocksvärlden. Så här kommer istället en ny tänkvärd låttext. Eller tänkvärd och tänkvärd förresten. Den text som jag har valt ut idag behöver man inte tänka så mycket på för att förstå budskapet, vilket kan vara skönt ibland. Jag har valt en låt av Revolution Renaissance. Eller det beror förståss också på hur man ser det. RR är ju nämligen Timo Tolkkis nya "band" och låten var egentligen tänkt för Stratovarius. Läs mina tidigare inlägg om Stratovarius såpan för att få veta mer. Man kan säga vad man vill om Timo Tolkki, men skriva låtar och texter kan han. Denna text kommer från Revolution Renaissance;s album New Era från i år och heter Born Upon the Cross.

I am reaching out from nowhere
Telling truth about myself
Many Mountains I did climb
Many roads did I travel
I was teaching words of wisdom
I was speaking words of love
But those words got very twisted
By the powers that be
I was married to Mary
We had Children we had home
I was never crucified, I was just a human being
Was a healer and a teacher, not Son of God
But they used me for their purposes and that's why

You are born upon the Cross
Gold help you all
Born upon the Cross
Darkness has won


Kort text förvisso. Men den säger ändå så mycket. Helt tydligt är att den handlar om Jesus. Den beskriver Jesus som en helt vanlig man som lärde folk om livet. Men hans ord blev förvridna av kyrkan för att passa deras syften. Jag tycker att det är lite kul att man vågar skriva en sån här text. Visst, det är inte världens största band som gör låten så kyrkan kommer troligtvis inte bry sig det minsta. Men ändå.

Det var allt för denna dag. See you in hell, muhahaha


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0