MASA News #3

För tredje gången. Här kommer en sammanfattning av de absolut viktigaste sakerna just nu!

Revolution Renaissance
Som jag skrev i den absolut förta MASA News så har ju det finska metalbandet Stratovarius splittrats. Det hände ju som bekant ganska nyligen, men redan nu så har den forna Stratovarius gitarristen (och bandledaren) Timo Tolkki bildat ett nytt band. Bandet går under namnet Revolution Renaissance och kommer att släppa sin första platta New Era den fjärde juni i år. Man kan tycka att det är snabbt jobbat, men enligt ett antal olika källor så var låtarna på New Era från början tänkta att bli Stratovarius nya platta. En av låtarna, Last night on earth, spelade till och med Stratovarius live under Wacken 2007, med försnacket att den skulle komma på den nya plattan.

En rolig grej med den här plattan är att två av dom bästa tyska sångarna någonsin medverkar. Både Michael Kiske (ex-Helloween) och Tobias Sammet (Edguy) sjunger ett antal låtar, en kille som heter Pasi Rantanen är också med. Enligt Tolkki själv så kommer det att bli ett "riktigt" band av detta, med musiker som bara är med i Revolution Renaissance, i framtiden. Men på New Era så är det folk som hjälper honom med bara den här plattan.

Michael Kiske släpper nytt
På tal om Michael Kiske så släpper han också nytt i dagarna. Hans helt nya album finns ute nu och heter Past in Different Ways. Detta är självklart ingen metal platta, vilket alla som kan sin Helloween vet. Detta är, om jag har förstått det hela rätt, en rock/pop platta i stil med hans tidigare soloskivor. Jag har bara hört en låt från den, mins inte vilken. Dom spelade och recenserade den på 106,7 Rockklassiker i måndags. Dom tyckte inte att den var så bra, vilket jag måste hålla med om. Musiken var riktigt neutral och det enda som egentligen hördes var Michael Kiske som sjöng på samma sätt som han alltid gjort, vilket lät riktigt bra i Helloween. Men här låter det inte bra.
Jag kommer inte att köpa denna skiva, så enkelt är det.

Masterpieces
Som jag berättat tidigare så släpper HammerFall både en ny DVD (med titeln Rebels With A Cause) och en coverplatta den 27de juni. Cover plattan heter Masterpieces och jag ser verkligen fram emot den. Det är en samling av alla låtar som HammerFall genom åren har gjort covers av, plus tre nya. Den innehåller bland annat kända låtar som I Want Out (Helloween), Breaking the Law (Judas Priest), Detroit Rock City (Kiss) och Head Over Heels (Accept). Men också låtar av mindre kända band som Warlord, Stormwitch, Chastain och Picture. En annan kul sak är att dom har tagit med deras cover av Roger Pontares När vindarna viskar mitt namn, på svenska!!

Det är bara att inse att nästa månad kommer att bli en dyr månad. I alla fall för den hedliga gruppen som fortfarande köper sin musik, vilken jag stolt tillhör. Både två HammerFall releaser (dock kan man köpa båda två tillsammans för ett något lägre pris!), nya Priest plattan Nostradamus och Timo Tolkkis nya platta, som jag mest kommer att köpa på grund av herrarna Sammet och Kiske. Vilken tur då att jag har lite pengar :-D

Jag ska nu avsluta nr 3 av MASA News med framsidan till HammerFalls coverplatta. Den är lite kul, för om man tittar riktigt noga så upptäcker man flera referenser till banden som dom gör covers av. Hur många kan du hitta??

image7

Ha det nu så bra, så fint folk säger :-P


Kommentarer
Postat av: MORFAR

Ja du Martin, det är ju för det mesta ont om pengar.
Men nu tycks du ha ställt till det med 3 önskemål samtidigt. Du får väl se fram mot bra musik och bita i det sura äpplet vad gäller saldot på bankkontot.
Lycka till.
Morfar

2008-05-14 @ 13:00:48
Postat av: Yasmine

Nej men hejsan Martin, så du har också börjat blogga du ^^

2008-05-14 @ 19:46:56
URL: http://yasmin.blogg.se/bloggish
Postat av: Yasmine

Haha, lycka till, vi får väl slåss om den platsen du ;)

2008-05-15 @ 00:13:14
URL: http://yasmin.blogg.se/bloggish

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0