Senaste delen i Stratovarius såpan

Nu har det egentligen blivit hög tid för ett nytt Metal Heads in Time, men på grund av något som jag av en händelse läste igår så måste jag återigen skuta upp det.

Som ni kanske kommer ihåg så skrev jag i det första MASA News om att det finska metal bandet Stratovarius skulle splitras. Jag tog även upp lite från bandledaren Timo Tolkkis offisiella uttalande på hans hemsida, där han skrev att energin inte fans kvar i bandet och att han kände att de inre konflikterna hade blivit för stora. Han anklagade också resten av medlemarna för att de inte brydde sig om bandet.

Hur som helst. Igår så gick jag, av någon outgrundlig anledning, in på Stratovarius hemsida. Där hittade jag ett alldeles nytt uttalande från de övriga medlemmarna av bandet. Rubriken på detta uttalande var; Tolkki's main motivation was greed. Det tycker jag säger en hel del om vad uttalandet gick ut på. Men för att ändå sammanfatta det lite. Dom förklarar hur dom räddade både honom och bandet under en rättstvist med deras skivbolag. Men de skriver att han ändå arbetade bakom deras ryggar för att få till ett skivkontrakt för ett soloprojekt. Om detta skriver de så här:

In the summer of 2007, he presented the Stratovarius/ Revolution Renaissance demos we had all financed and recorded to Frontiers Records, and signed a recording agreement for a solo project. Unbelievably, he promised Frontiers that he alone could (and would) stop Stratovarius from being active for the duration of the R.R. project, for marketing reasons. In exchange for this, Timo alone was paid 154,000 US dollars.
Om detta inte låter girigt så vet jag inte vad som låter girigt. Hur som helst så gick hela texten ut på det och avslutades med att bandet sa att de fått de lagliga rättigheterna till namnet Stratovarius från Timo Tolkki samt fått rättigheter till alla bandets låtar. De avslutar också med att indirekt säga att Stratovarius kommer att fortsätta utan Tolkki i framtiden.

Tolkki själv svarar på detta på hans hemsida med ett låååååångt brev som bara inehåller hans personliga känslor för saker och ting, och säger också att bandets synpunkter är helt fel. Brevet inehåller dock inget konkret, något som däremot Stratovarius brev inehöll. Alltså framstår bandets brev, i alla fall i mina ögon, som trovärdigast. Och om det nu är så, så visste jag inte riktigt om jag alls ville köpa Tolkkis nya platta längre. Om den bara kommit till för att han var girig, och inte för att han ville göra den så känns det inte helt rätt. Dock värkar det vara riktigt bra låtar på det, och både Michael Kiske och Tobias Sammet medverkar ju. Så jag tror nog ändå att jag kommer att köpa den, och även Stratovarius nya platta om det nu kommer någon sådan i framtiden.

Jag tänkte nu avsluta detta inlägg med en låt från Timo Tolkkis nya band Revolution Renaissance och nya plattan New Era som släpps imorgon. Låten heter Last Night on Earth och är sjungen av självaste Michael Kiske!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0