Så var Stratovarius på fötter igen.

Nu känns det som att det var ett tag sen jag skrev om såpan som är Stratovarius. Eller kanske inte. Hur som helst så är det nu officiellt att bandet kommer att fortsätta under samma namn som förut, utan Timo Tolkki. Tolkki har nämligen ersatts av finnen Matias Kupiainen.

Tydligen så har de kvarvarande medlemmarna, efter att Tolkki "lagt ner" bandet, skrivit över 15 nya låtar som dom faktiskt redan har spelat in demo versioner av. Alltså så blir det en ny Stratovarius platta. Frågan är väll bara om "Strato-fansen" kommer att gilla det nya materialet lika mycket, eftersom det var Timo Tolkki som tidigare skötte nästan allt låtskrivande.

Jag har ju som sagt aldrig varit något Stratovarius fan, mest på grund av att jag helt enkelt inte haft tid att lyssna på dom. Men jag kommer nog att köpa deras nya platta. När jag har reflekterat över det ett tag så tycker jag faktiskt att herr Tolkki gjorde grymt fel när han "avslutade" bandet helt själv utan att fråga de andra (man är väll fler en 1 i ett band eller??) och sedan tog demolåtarna som bandet spelat in och spelade in dom själv. Visserligen blev det en bra skiva (se recensionen av Revolution Renaissance - New Era här på sidan), inget snack om saken, men jag tycker fortfarande att Tolkki gjorde fel.

Hur som helst så var det allt som jag hade att bjuda på för idag men innan ni lämnar mig så kan ni ta och titta på ett live klipp med Strato. Hunting high and low inspelad 2004.



ps. Timo Tolkki är tjockisen som spelar gitarr :-P och han som spelar keyboard är svensken Jens Johansson, bror till HammerFalls trummis Anders Johansson och som till sen kända gamla svenska jazzmusikern Jan Johansson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0