Metal Heads in Time; Alice Cooper

Jahaja. Nu var det dags för en ny del i den här serien (som fortfarande inte har en rättstavad titel). Idag hade jag tänkt att ni skulle få lära er lite om skräck/teater rockens fader, Alice Cooper. Och varför just han? Varför inte? Skolan har börjat och han är faktiskt fadern till kultlåten "Schools Out". Låter inte det naturligt?

Hur som helst. Vi ska ta det från början. Inte många vet att Alice Cooper från början var namnet på ett band som började så tidigt som på slutet av 60-talet, dock då under namnet The Nazz. Detta band hade en viss Vincent Damon Furnier på sång (eller som han heter idag, Alice Cooper). The Nazz bytte namn till Alice Cooper efter att dom hade fått veta att någon snubbe, Todd Rundgren, redan hade ett band som hette The Nazz.

1969 så släppte bandet sin första skiva, Pretties for You. Den fick ett ganska ljummet mottagande eftersom deras musik och scenshow var något helt nytt för dåtidens musiklyssnare. Bandet slog istället igenom med deras album från 1971, Love it to Death, som bland annat innehöll den kända I'm Eighteen (som numera också är med i JMs reklamfilmer, hihi). Efter det så fortsatte bandet att släppa skivor i en stadig takt fram till år 1974, då bandet splittrades. Vincent Damon Furnier ändrade då officiellt sitt namn till Alice Cooper och startade en solokarriär, medan hans forna bandkamrater fortsatte under namnet Billion Dollar Babies.

1975 släppte Alice sitt första soloalbum, med namnet Welcome to my nightmare. Den skivan är av många ansedd som hans bästa någonsin. Från och med den skivan så fortsatte Alice karriär uppåt, neråt och sedan uppåt igen och idag så har han släppt totalt 30 album (läs min recension av hans 30de album, Along Came a Spider, här på sidan).

Idag är Alice 60 år och frågan är väll nu hur länge till han kommer att hålla på. Själv hoppas jag att han åtminstone håller på några år till. Vore riktigt tråkigt om han bestämde sig för att sluta inom den närmaste framtiden. Jaja. Det händer när det händer.

Det var allt för den här gången. Men innan jag slutar ska jag bara nämna att jag nyligen köpt Jorns senaste platta som jag just nu sitter och lyssnar på. Ganska bra, kommer troligtvis en recension här snart. Hur som helst. Jag ska avsluta nu med Alice gamla låt He's Back(The Man Behind the Mask) som blev stor i och med att den kom med i filmen "Fredagen den 13de VI".
Enjoy the monster show!!


Kommentarer
Postat av: Dennis

Om du har lust att snacka hårdrock (allt från heavy till black metal) så får du gärna adda [email protected] på msn :)

2009-05-28 @ 23:45:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0