Let the Hammer Fall once again!

Japp. Nu har det äntligen blivit dags. På måndag så börjar HammerFall arbetet med att spela in ett nytt studioalbum. Sen det senaste studioalbumet Threshold släpptes 2006 så har det hänt en hel del. Först så lämnade bassisten Magnus Rosén bandet (av många olika anledningar som jag inte tänker rada upp här. Men om det finns intresse så kan jag gärna tala om det någon gång i framtiden :-P) och ersattes av Fredrik Larsson, som spelade bas på HammerFalls debut från 1997 (Glory to the Brave). Efter det så blev det, för att fira att det var 10 år den Glory to the Brave släpptes, dags för en "best off" skiva med namnet Steel meets Steel - Ten years of Glory. Den innehöll, bortsätt från många bra HF klassiker, tre nya låtar samt en nyinspelning av låten HammerFall.

Sedan, när 10 års firandet var slut så bestämde sig gitarristen Stefan Elmgren sig för att lämna bandet för att bli pilot (se mina 2 första inlägg på den här sidan). Som ersättare valdes Pontus Norgren, ex-The Poodles. I samband med det så släppte även bandet en cover platta och en DVD.

Så mycket har alltså hänt sen Threshold. Frågan är; hur mycket har hänt med musiken? Med två nya medlemmar så är det väll kanske inte omöjligt att dom har satt sin prägel på musiken, även fast de som skriver mesta delen av låtarna, Joacim Cans och Oscar Dronjak, fortfarande är kvar. Vi får helt enkelt vänta och se. Arbetet startar som sagt imorron och enligt bandets hemsida (http://www.hammerfall.net/) så ska man kunna följa det via en blogg där. Release datumet är dock, även fast skivan inte än är inspelad, redan satt. Nästa HammerFall platta kommer att komma ut den 20de februari 2009. Lite långt, jag vet! Några av låttitlarna har bandet också lagt upp på sin hemsida. De titlarna är; Any Means Necessary, Legion, Hallowed Be My Name, No Sacrifice, No Victory och Life Is Now.

Men tills dess så får jag hålla till godo med de gamla låtarna, och vetskapen att det nya Edguy albumet kommer att komma ut lite tidigare. I november ska nämligen nya albumet Tinnitus Sanctus släppas, följt av en turné som kommer att nå Sverige!

Till sist så ska jag visa ett live klipp med HammerFall från förra turnén. Dom spelar låten Natrual High från Threshold. Dom har med sig nya bassisten Fredrik Larsson, men Stefan Elmgren är fortfarande kvar. Mycket nöje!


Kommentarer
Postat av: Lea

Hammerfall? Metal? Jag har svårt att få ihop det.

2008-08-12 @ 23:17:33
URL: http://lealoud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0