De 10 Mest Överskattade Banden av idag; Plats 10 - Dragonforce

Okej. Då var det dags att sparka igång denna lista. Och det gör vi med det näst mest överskattade bandet inom Power Metal; Dragonforce, från Storbritannien.

Trotts att detta inte är något band som säljer ut Stadion så har ändå de flesta metallskallar hört talas om dem. Bandet bildades 1999 i London som Dragonheart. Men för att inte förväxlas med andra band (jag kan väll tänka mig att just det namnet inte var/är helt ovanligt inom Power Metal) så bytte de senare namn till dagens Dragonforce. De har släppt 4 album varav de senaste, Ultra Beatdown, släpptes 2008.

Bandet har alltså släppt 4 stycken Power Metal plattor. Och då är det väll egentligen inte så konstigt att de fått någon form av berömmelse. Men den berömmelse som de har idag anser jag vara alldeles för stor och därför platsar bandet på denna lista.

För det första så är inte det som Dragonforce gör originellt på något sätt. De spelar vanlig enkel Power Metal enligt mallen och det är det många som gör. De har, i alla fall inte i mina öron, fört in någonting nytt över huvud taget. Visst. De spelar sjukt snabbt på några låtar. Men det finns det också andra som gör.

Så varför är då detta band så stort? Jag har en stark teori kring det. TUR! De hade nämligen turen att få med deras låt Through the Fire and Flames som en av Guitar Hero 3s svåraste låtar. Och that's it. Därför är det väldigt konstigt hur de har kunnat växa till ett av de största Power Metal banden av idag.

Men. Trotts allt detta så tycker jag att bandet är helt okej, för jag gillar ju som bekant Power Metal i nästan alla dess former. Därför kommer Dragonforce inte högre på listan, trotts att de är så ofantligt överskattade.

Dragonforce - The Last Journey Home


Lyssna hellre på - Rhapsody of Fire
Det är ingen hemlighet att jag gillar detta band skarpt. Och trotts att även detta band spelar enligt någon form av Power Metal mall, så gör de det med stil och originalitet. Så. Tycker du om Dragonforces tema, så lyssna hellre på detta band. För de är betydligt bättre och betydligt mindre överskattat.

Rhapsody of Fire - Sea Of Fate

Sådärja. Det var första bandet på min lista. Nästa gång blir det ett BETYDLIGT större band!
Cheers!

Kommentarer
Postat av: Anonym

NJaa, Rhapsody of fire är ju lika stora som Dragonforce om du frågar mig...

2010-08-31 @ 13:05:44
Postat av: Grimgoth

Dragonforce är väl ändå inte så dåliga??

hmm....

2010-08-31 @ 14:07:26
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Jag får nog hålla med-hörde förövrigt en väldigt rolig diskussion i kön till Sonisphere. Den gick ut på att dryckeslek till nämnda låt av Dragonforce-varje gång de sjunger "dragon", flame, sword och liknande tar man en hutt-ska även fungera med Hammerfall

2010-08-31 @ 21:24:06
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0