De 10 mest betydelsefulla albumen för Mr.MASA - Plats 6

Det var ett tag sen sist. Men nu är det återigen dags för den lista som också skulle kunna kallas Air Bud 34 - The Mystic prophesy of the journey of Mr.MASA in the land of metal.

Hittills på min lista har jag enbart haft med album från 2000-talet. Så även denna gång! Idag är det dock inte ett best of album som gäller, utan det åttonde albumet från ett band som har gjort fler bra grejor än Mozart himself (kanske en överdrift... eller inte...?)! Dagens album är också det första (men inte enda) från Tyskland på min lista. Dagens album är:

GAMMA RAY - Majestic


2005 hade bandet GammaRay, grundat av den forne Helloween gitarristen/sångaren/grundaren Kai Hansen, hållit på i 15 år. Bandet hade under denna period befäst sin ställning som ett av de ledande europeiska power metalbanden, dock fortfarande till viss del i skuggan av Helloween. Detta trotts att power metal, som all annan melodiös hårdrock, under 90-talet upplevde en hyffsat stor popularitetssvacka. Men bandet fortsatte att ge ut ett album cirka vartannat år, fram till 2001. Mellan 2001 och 2005 släppte bandet dock inget nytt material. Å andra sidan gav de 2003 ut ett livealbum där de huvudsakligen spelade låtar som de nästan aldrig spelade live i vanliga fall. 2005 var det tillslut dock äntligen dags för ett nytt album. Ett album som, tillskillnad mot de mer rakt på låtarna på de senaste skivorna, återgick det mer bombastiska och mörka som bandet slog igenom med, mitt i 90-talets Nu-Metal scen.

2005 visste jag knappt vilka GammaRay var. Jag visste att de hade spelat in en cover av låten I Want Out tillsammans med HammerFall, men längre än så sträckte sig inte mina kunskaper. Det var egentligen först 2007 som jag fick upp ögonen för detta band.

2007 hade jag utvecklat mitt hårdrocksintresse ganska mycket och jag hade börjat gilla ett flertal band. Ett av banden jag börjat gilla var Helloween. Helloween släppte 2007 albumet Gambling with the Devil och självklart köpte jag biljett när det visade sig att bandet skulle komma till Stockholm på den kommande turnén. Som förband till denna turné presenterades GammaRay och det hela skulle gå under namnet Hellish Rock 07/08. Jag kände såklart igen namnet GammaRay och jag visste mycket väl vem Kai Hansen var. Jag förstod också att det var ganska stort att han turnerade tillsammans med Helloween (om än i ett annat band) igen. Dock visste jag inte riktigt (med undantag för I Want Out covern) hur de lät. Därför gick jag till den numer nedlagda skivbutiken i Solna Centrum och letade efter något med detta band. Den skivbutiken hade i alla fall ett hyffsat sortiment och där hittade jag Majestic plattan. Jag köpte den såklart!

Mitt första riktiga intryck av GammaRay blev alltså manglet i låten My Temple, som öppnas skivan. Det jag märkte var att här var ett band som var hårdare än det jag annars brukade lyssna på. Nästan för hårt, tänkte jag efter första lyssningen. Men efter ett tag så lärde jag mig att uppskatta det hela och när väl plattan Land of the Free II kom samma år köpte jag även den och det hela slutade med att jag tyckte att GammaRay var minst lika sevärda som Helloween på Hellish Rock turnén. Just den turnén gjorde också att jag på riktigt fick upp ögonen för tysk power metal, något som jag idag tycker är bland det bästa som finns!

Vi avslutar med en video till låten Blood Religion som någon gjort med lite japanskt tecknat och lagt på YouTube :-)


Då ser listan numer ut såhär:

6: Gamma Ray - Majestic
7: DIO - The Collection
8: Sabaton - Primo Victoria
9: Sonata Arctica - Unia
10: Iron Maiden - Edward the Great

Innan jag avslutar dagens inlägg ska jag också nämna att jag nu har lagt upp en röstningsgrej till vänster angående mina förehavanden på Twitter! Och jag hoppas på högre röstningsdeltagande denna gång än vid min förra omröstning ;-) hehe

Bye!

Kommentarer
Postat av: Dennis

Jag ägde Majestic albumet en gång i tiden. Jag verkligen HATADE det. Det har aldrig ändrats.

Dock så är Skeletons in the closet som deras livealbum för den turnén du pratade om där dom bara spelade ovanliga livelåtar bland det bästa jag köpt. Det är utan tvekan det bästa jävla livealbum jag har hört

2011-03-06 @ 21:08:17
Postat av: ztizze

Gamma Ray & Running Wild rules !



sv: Tack :)

2011-03-07 @ 08:34:04
URL: http://ztizze.blogg.se/
Postat av: fredrik

Den där spelningen var jag också på. 8)



http://fredrik-d.blogspot.com/2007/12/frvirrade-tankar-om-tyck-heavy-metal-av.html



Det var kung!

2011-03-07 @ 09:26:51
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0