De 10 bästa låtarna från 2010

Nu är det 2011!! Och EGENTLIGEN borde folk lägga av med dessa årslistor ungefär nu. I stort sätt alla har gjort en lista med de tio bästa albumen, där Watain och Ghost konstigt nog ofta finns med, så nu får det vara nog!! Efter att jag, sen som jag är, har fått presentera min lilla lista förståss ;-)

Det speciella med min lisa är att jag inte har gått på album (får SÅ många bra plattor har trotts allt inte släppts under året...), utan på låtar! So here we go!

Plats 10
Out Of The Ruins - Freedom Call (från Legend of the Shadowking)
Freedom Call må göra standard tuggummi Power Metal. Men ibland får de in en fullträff! Denna låt är skriven av bandets nuvarande gitarrist Lars Rettkowitz och är glad Power Metal på hög nivå!


Plats 9
World Of Fantasy - Helloween (från 7 Sinners)
Vi stannar kvar i den tyska Power Metal scenen. Legendarerna i Helloween släppte på Halloween det fantastiska albumet 7 Sinners. Denna något paranoida låt är skriven av Markus Grosskopf och markerar, enligt mig, plattans absoluta höjdpunkt.


Plats 8
Aces In Exile - Sabaton (från Coat of Arms)
Coat of Arms innehåller många fantastiska låtar. Men på något sätt är denna ändå min favorit. Jag skulle till och med vilja säga att det är en av mina absoluta Sabatonfavoriter. Fantastiskt bra! Låten är skriven av Joakim Brodén och Pär Sundström.


Plats 7
Deadlands - GammaRay (från To The Metal!)
GammaRays senaste släpp blev grymt underskattat enligt mig. Det var kanske inte det bästa de gjort, men där fanns ändå några riktigt bra låtar. Som denna dokusåpa kritiska låt skriven av Kai Hansen himself!


Plats 6
The Man Who Would Be King - Iron Maiden (från The Final Frontier)
The Final Frontier fick ett konstigt mottagande. Kritikerna älskade den, de flesta i alla fall. Bandets fans var däremot mer kritiska. Skumt och omvänt alltså :-P Själv gillar jag den skarpt. Särskillt denna låt, skriven av Dave Murray och Steve Harris.


Plats 5
The Unchosen One - Dream Evil (från In The Night)
Dream Evil må vara ett plojband. Men de gör faktiskt riktigt bra musik ibland. Detta är ett bra exempel på det! Skriven av Niklas Isfeldt, Fredrik Nordström och Peter Isfeldt!


Plats 4
The Wicked Symphony - Avantasia (från The Wicked Symphony)
Avantasias Wicked trilogi tillhör enligt mig bland det bästa som någonsin gjorts inom hårdrocken! Denna är grym! Fantastisk sång, fantastisk produktion, fantastiska musiker, fantastisk låt! Skriven av Tobias Sammet såklart!


Plats 3
The Best Is Yet To Come - The Scorpions (från Sting in the Tail)
Scorpions släppte förra året sitt sista album. Såklart fanns där några fantastiska ballader, som denna! Det känns visserligen som en konstig låt att avsluta sin sista platta med... men, men... den är grym i alla fall! Skriven av Rudolf Schenker, Eric Bazilian, Fredrik Thomander och Anders Wikström.


Plats 2
When The Wild Wind Blows - Iron Maiden (från The Final Frontier)
Denna låt är nog min favoritlåt med Iron Maiden någonsin! Eller i alla fall från de senaste 20 åren! Fantastisk text om paranoia och en melodi som inte är utav denna värld! Skriven av basmästaren Steve Harris själv!


Plats 1
Promised Land - Avantasia (från Angel of Babylon)
Årets bästa låt släpptes egentligen redan 2007 på en av Lost In Space singlarna. Men den fick nytt liv på Angel of Babylon! Tobias Sammet och Jorn Lande i högform! Detta är riktigt bra! Behöver jag ens säga att det är Tobias Sammet som skrivit den?


Sådärja! 6 av 10 låtar från tyskland! Märkligt... eller inte?

Hur som helst. Nu släpper vi 2010 och ser fram emot musikåret 2011. Ni kan också se fram emot nästa Mr.MASA lista som just nu är in the making. Jag tänker inte avslöja för mycket, men det har att göra med Mr.MASA och hans skivsamling!

Cheers!

Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Spännande lista även om "The Final Frontier" är det sämsta skit på länge för att vara Maiden, ska bli kul med ännu en lista från din sida. :)

2011-01-03 @ 21:13:12
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: DANIELA

Förvånar mig inte att Avantasia knep förstaplatsen. ;)



Personligen tycker jag dock att World of Fantasy skulle kommit lite högre upp, hehe.



Och vad det gäller Maidens låtar så har dem faktiskt blivit bättre och bättre - men det har fan tagit tid att lyssna in sig. Får nog säga att Mother of Mercy är den bästa låten från The Final Frontier.



För övrigt, en som vanligt mycket trevlig lista á la Mr.Masa! :D

2011-01-03 @ 22:17:54
URL: http://danies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0