De 10 mest betydelsefulla albumen för Mr.MASA - Plats 7

Mr.MASA har ju som bekant tagit en paus från bloggandet. Det var varit skönt, men nu är det dags att dra igång igen! Och det gör vi med plats 7 på min lista som även skulle kunna kallas; "The Great Mystery of the Metal World discoverd my Mr.MASA".

Idag blir det ännu ett "bäst of" album. Ett album som jag väl kommer ihåg hur jag fick men som skulle bli allt viktigare as time passed by. I give you...

DIO - The Collection


Året var 2003. Bandet DIO hade året innan givit ut det som skulle bli deras näst sista platta, Killing the Dragon, och mannan Dio var 61. Ronnie James Dio var vid den här tiden en levande legend. En legend vars karriär kantats av en mängd, officiella och inofficiella, "Best of" plattor. Men 2003 års The Collection skulle senare visa sig bli den sista.

Jag minns inte riktigt när jag fick tag i detta samlingsalbum, men jag kommer ihåg exakt hur det gick till. Det var runt 2004 - 2005, tiden då jag började utforska metalvärlden på riktigt, som jag stötte på den. Självklart hade jag hört namnen DIO innan. Men mina kunskaper sträckte sig ungefär så långt att jag visste att det var bandet som gjort Holy Diver, låten, och att bandet var döpt efter sångaren.

I alla fall. Någon gång under denna period så var jag och min lillasyster på besökt hos min mormor och morfar, som då bodde i Åkersberga utanför stan. En av dagarna gick vi ner till Willys (you know that big mataffär som finns lite varstans) för att handla mat. Av en slump såg jag där en stor skivhög som jag började rota i när de andra gick och letade mat. Bland alla Absolute Music och liknande skit hittade jag en skiva med ett coolt omslag. Det var två händer som höll en dödskalle och på skivan stod det DIO - The Collection. Jag mindes då Holy diver, kollade på baksidan och mycket riktigt var den låten med. Så jag tänkte att "denna måste jag ha" och efter lite övertalning (notera "lite", för min morföräldrar har aldrig varit så svårflörtade) så fick jag skivan.

När vi kom hem så satte jag i skivan i min bärbara CD-spelare för att lyssna medan de övriga körde igång filmen "Svanprinsessan 3", som min lillasyster hade hittat i samma affär. Så mitt första riktiga möte med DIO var alltså som soundtrack till "Svanprinsessan 3", vilket jag idag tycker är mycket lustigt. En annan sak jag kommer ihåg från den första lyssningen var att jag aldrig hade hört det långa introt till Holy Diver tidigare och att jag började fundera på om det var något fel på skivan när den låten drog igång :-P

Jag lyssnade inte jättemycket på DIO efter detta heller (min riktiga introduktion till mannen var egentligen genom Black Sabbath samlingen The Dio Years några år senare) men minnena av denna roliga första lyssning kom alltid tillbaka varje gång jag hörde namnet. Sen dog Ronnie James Dio förra året och då blev skivan återigen spelad i nästan det oändliga. Idag är den mitt sätt att komma ihåg en av världens största röster och varje gång jag numer lyssnar på känner jag mig ledsen för att jag inte fick uppleva honom på riktigt, samtidigt som jag blir på väldigt bra humör när jag tänker på den roliga första lyssningen. Det är en rätt märklig känsla...



Listan ser alltså ut som följer numer:

7: DIO - The Collection
8: Sabaton - Primo Victoria
9: Sonata Arctica - Unia
10: Iron Maiden - Edward the Great

Jag kan också avslöja att vi snart är klara med "best of" album på listan. Endast ett sådant återstår, men var säger jag inte.

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: fredrik

Det är skitkul att läsa om dig och din musikvandring, eftersom att dens kiljer sig från min så markant. Det blir som en clash mellan generationer. Jag är ju fan fucking gubbe. 8)



Jag upptäkte Dio då jag hittade en massa billiga skivor, typ en tia styck. Kan jag ha varit... tolv max (bör ha varit 87 i så fall). Jag köpte Dioskivor för en hundring, och hade helt plötsligt nästan hela hans diskografi. Jag hade aldrig hört killen innan - jag bara gillade omslagena. Och priserna. 8)



Keep on writing! :D

2011-02-14 @ 08:59:44
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: Josäfin :>

Glad alla hjärtansdag! :D

2011-02-14 @ 09:27:42
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0