De 10 Mest Överskattade Banden av idag; Plats 6 - Mötley Crüe

Då var det dags att fortsätta denna lista med ett av förgrundsfigurerna inom Glam Metal (som enligt mig är ansvariga för Grungen och den klassiska hårdrockens kämpande för överlevnad under det tidiga 90-talet...) under andra halvan av 80-talet, Mötley Crüe.

Mötley Crüe bildades 1981 i Los Angeles av Nikki Sixx, Tommy Lee och Mick Mars. 1981 spelade de även in sin första singel, Stick to your guns, som dock endast släpptes i 1000 exemplar. Sedan dess har de släppt 9 stycken studioalbum varav det senaste, Saints of Los Angeles, släpptes 2008. Förutom sin musik, men klassiker som Shout at the Devil och Girls, Girls, Girls, är bandet mest känd för sin vilda livsstil, något som har porträtterats i den storsäljande biografin The Dirt.

Varför platsar då Mötley Crüe på denna lista? Ja... varför platsar de inte? För mig var det ett av de mest självklara banden att sätta på listan. En gång i tiden var Mötley Crüe ett ganska coolt skräck influerat band, med låtar som Shout at the Devil som faktiskt var bra. Men aldeles för fort blev de lockade av Glamen och medan de blev ett förgrundsband inom Glam Metal så tappade de, tycker jag, bort sig själva. Glam Metal, eller Hair Metal som vissa kallar det, är i sin helhet väldigt överskattat tycker jag. Det är äckligt sliskiga melodier och texterna har så lite substans att man blir smått galen. Det är tur att stora delar av denna horibla musikstil dog ut, i och med Grungens ingång, men vissa band, som Mötley Crüe, harvar fortfarande runt och lyckas på något konstigt sätt sälja ut arenor. Detta är något jag inte förstår. Och det är därför som Mötley Crüe hamnar på listan.

Varför hamnar de inte högre då? Ja... för de har faktiskt gjort en del hyfsade låtar under karriärens gång och de har faktiskt influerat en hel del, i vissa fall coolare, band. Det, och att det finns 5 andra band som enligt mig är mer överskattade.

Mötley Crüe - Saints of Los Angeles (från den senaste plattan, med samma namn)

Lyssna hellre på - W.A.S.P
W.A.S.P kommer från samma land, era och i grund och botten även samma musikstil som Mötley Crüe. Men när Mötley sjönk ner i Glam träsket så fortsatte detta band att leverera bra metal i skräck stil, även fast de med tiden skrotade sin "chock" image. Bandet, som bildades 1982, har hittills släppt 14 album varav det senaste, Babylon, släpptes 2009. Ett bra och betydligt coolare alternativ till Mötley Crüe som, trotts att de har ett relativt känt namn, tyvärr aldrig nått Mötleys storhet.

W.A.S.P - Babylon's Burning
(från senaste albumet Babylon)


Vi är nu halvvägs genom listan, som hittills ser ut såhär:

6: Mötley Crüe
7: Nightwish
8: Ozzy Osbourne
9: KISS
10: Dragonforce

Nästa "band" till sågning är ett annat stort amerikanskt band, som jag inte vet om jag skulle kalla "band" längre ;-)

Cheers!


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Jag skulle hellre rekommendera Steel Panther-lite coolare. W.A.S.P vet jag inte riktigt-tycker att de också är lite överskattade. Och har lite svårt att smälta att Blackie Lawless blivit frälst.

2010-09-30 @ 08:20:52
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Grimgoth

Äntligen hålelr jag med dig tillfullo!

2010-09-30 @ 12:23:48
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Derru..

Ja, lite överskattade är de väl, fast som du säger, de har även gjort väldigt bra låtar ^^

2010-10-02 @ 17:45:08
URL: http://web.me.com/alteaspjuth
Postat av: fredrik

Min ungdom utspelades till musiken från dessa band. Jag skulle inte vilja välja bort ett av dem, men MC gjorde bra musik fram till John Corabi började spela i bandet. Sen blev de ett annat band. Det var första gången jag hörde en ny låt av dem på 10 år, och den lät som Wild side... Men lite sämre. Ändå bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Dr felgood är en jävligt bra skiva. Du nämner den inte. 8)



W.A.S.P har effektivt mördat mitt intresse för bandet. Det började med Helldorado, och man skulle kunna säga att de knockade mig. På fel sätt. Vilken skitplatta. Och jag försökte verkligen älska den. W.A.S.P... aja Den här låtan var bra, men det låter lite tomgång, de har låtit sådär sedan Headless children, som är en av världens bästa skivor. Inte dåligt i sig. Yngwie Malmsteen har låtit som han gör rätt länge han med, och det älskar jag. 8) Att Blackie har blivit frälst talar emot bandet. Åt helvete med himelen. hehe



Alltså, jag håller inte alls med dig angående grungen. Men resonemanget runt Mötley har många poäng.



SKÅL!



är nästa band gnr? 8)

2010-10-06 @ 09:23:56
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: DANIELA

Njaaaaaaa... tveksamt om jag håller med om detta. Att de säljer ut arenor är inte ett dugg konstigt tycker jag. Mötley är det band som, enligt min åsikt, har hållit sig bra hela vägen (förutom då John Corabi tog över som sångare). Men självklart har ju även de gjort plattor som inte varit bäst rakt igenom. Alla band har ju sina stunder. (Trots detta finns det många band som aldrig verkar misslyckas). Men ja, alla band utvecklas ju och soundet kanske förändras en aning, men de levererar fortfarande bra musik. Även om de faller i "glam-gropen".



Men jag kan kan förstå hur du menar med varför dem är överskattade. Speciellt när man inte är så inne på glam metal.



Mötley och W.A.S.P vet jag inte riktigt om man kan jämföra längre. Själv tycker jag att W.A.S.P är på tok för mycket mer metal än Mötley. Men det är väl ganska individuellt vad vad man tycker.



Haha, tycker det kan vara lite svårt att argumentera för min sak i och med att jag faktiskt är ett stort fan av Mötley. Det blir ju lätt att "jag är ett fan och därför är dom är bäst!!!!!". Men jag tror du fattar hur jag menar i alla fall :)

2010-10-09 @ 22:46:42
URL: http://danies.blogg.se/
Postat av: radiogirl

Nej, men lägg av! Jag klarar inte av att någon snackar ner Mötley....please.

Kan dock hålla med om W.A.S.P. Det är ett underskattad band. Tyvärr.

2010-11-02 @ 20:54:54
URL: http://www.radiogirl500.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0