De 10 mest överskattade banden av idag; Plats 2 - In Flames

"Folk som inte fattar hur stora vi är, är dumma i huvudet" - onamngiven medlem av bandet på silverplatsen på denna lista.

Death Metal bandet In Flames bildades 1990 i Göteborg av den avhoppade Ceremonial Oath (ett band aldrig blev något, men som några av dagens största svenska metal stjärnor varit med i, ett inlägg kanske kommer...) gitarristen Jesper Strömblad, Johan Larsson och Glenn Ljungström. Ganska kort efter sin första demo fick bandet skivkontrakt på skivbolaget "Wrong Again Records" och släppte sin debutplatta, Lunar Strain, 1994. 1994 släppte bandet även en EP med namnet Subterranean. Denna EP gjorde att det numer gigantiska skivbolaget Nuclear Blast fick upp ögonen för dem. Sedan dess har bandet släppt 8 plattor på Nuclear Blast varav det senaste, A Sense of Purpose, släpptes 2008. Genom åren har ett flertal musiker gästat och varit medlemmar i bandet (bland de mest kända Oscar Drojnak, HammerFall, och Mikael Stanne, Dark Tranquillity) som idag består av Anders Fridén ("sång"), Björn Gellote (gitarr), Peter Iwers (bas) och Daniel Svensson (trummor).

Idag är In Flames en av Sveriges största musikexporter och spelar på stora scener världen runt. Frågan är bara varför. Jag har ingen jädra aning! Som många andra band på min lista har In Flames gjort bra saker. På 90-talet gjorde de några riktigt bra Death Metal plattor som för evigt kommer att vara självklara i metalhistorien. Men det är just Death Metal plattor. Idag är In Flames något annat som jag inte skulle vilja kalla Death Metal. De drar snarare lite mer åt Nu Metal, något som väll alla som läser min blogg vet vad jag tycker om. Detta tror jag är anledningen till att de är så stora, som de faktiskt är. Att de har gjort sitt sound mer kommersiellt och därmed nått en större publik. Inget fel med det kanske. Men musiken är i alla fall horribel nu mer. Vilket gör att jag tycker att de förtjänar en såhär hög placering på min lista.

In Flames - Alias (från senaste plattan A Sense of Purpose)


Lyssna hellre på - Amon Amarth
Vill du ha riktigt bra svensk Death Metal är det här du ska leta! Viking metallarna Amon Amarth, som bildades i Tumba 1992, gör idag det In Flames borde göra; bra melodiös, intressant Death Metal med bra growl och bra texter. Sedan debuten, med Arrival of the Fimbul Winter, 1994 har de släppt 9 plattor varav det senaste, Twilight of the Thunder God, släpptes 2008. Även fast jag inte är något stort Death Metal fan så tycker jag att detta är riktigt bra!

Amon Amarth - Twilight of the Thunder God (från albumet med samma namn)


Sådärja. Plats 10-2 är presenterade. De är som följer:

2: In Flames
3: Rammstein
4: Slipknot
5: Guns N' Roses
6: Mötley Crüe
7: Nightwish
8: Ozzy Osbourne
9: KISS
10: Dragonforce

Då återstår bara guldet! Och det går till... HAHA. I won't tell you just yet! Men om jag säger bandet kommer från ett land vi redan besökt 5 gånger på listan är det kanske inte helt omöjligt att räkna ut...

Kommentarer
Postat av: Derru..

Spot on! ;}

Ser fram emot nästa guldtagaren!

ME OUT!

2010-10-26 @ 21:01:21
URL: http://web.me.com/alteaspjuth
Postat av: Grimgoth

Kom igen och avslöja vem i bandet som sagt det där nu va ;)



Men dom var bättre förr under "Jester race" osv. tiden.

Sen vet i fan va som hände med musiken?

2010-10-27 @ 09:46:54
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Hurra! Jag är inte ensam. Du är nästan alltid läsvärd:D

2010-10-27 @ 10:21:24
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: fredrik

Alltså, egentligen tycker jag också att bandet är överskattat. Det är bara det att jag inte ids bekymra mig om det. Däremot är Amon Amarth ett av landet sämsta och mest överskattade band innom den hårdare metalen. Fy fan vilket skitgäng. Jag såg dem live för nåt år sedan och insåg till min förfäran att folk verkar gilla det de gör. Va? Sluta! Det är SKIT.



Bra death metal från sverige är Aeon och allt som kommer från norr om Rotebro.



Så det så. 8)

2010-10-29 @ 10:36:35
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: fredrik

Ja. Det ska bli kul att se vad du har för etta. Jag har ju fan hängt med. 8)

2010-10-29 @ 18:36:55
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: Katta

Jag tycker nog att du lade In Flams (medveten felstavning) lite högt på listan, men det är onekligen sant att de är överskattade. Och det är onekligen sant att Amon Amarth är mycket bättre! Vikingar!!:D Även om den ena låten oftast är ganska lik den andra...

Och jag tror mig kunna gissa förstaplatsen, ska bli spännande och se om man har rätt :)

2010-10-29 @ 21:34:03
URL: http://allmantskrap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0