De 10 Bästa Hårdrocksballaderna; Plats 1

Nu är det dags att knyta igen den här säcken. Idag går min andra stora top 10 lista här på bloggen mot sitt slut. Hittills har jag presenterat mina 10 favoriter bland hårdrocksmusikvideos samt 9 stycken fantastiska hårdrocksballader. Idag ska jag presentera min absoluta favorit bland hårdrocksballader!

När jag för länge sedan (det känns i alla fall som en evighet nu) satte ihop den här listan var min vision (visst låter det pretentiöst :-P) att visa att hårdrock inte enbart behöver vara hårt (något som jag dock tror att ni som läser min blogg redan vet gott och väl) samt visa att det finns andra, mer okända, fantastiska ballader än Nothing Else Matters och November Rain. Detta tycker jag att jag har lyckats med. Den enda låt hittills på min lista som kan klassas som en "klassiker" finns på plats 7, Scorpions - Wind of Change. Detta har varit den enda låt som allmänt klassas som en klassisk ballad av ett klassiskt band (även fast jag har haft andra klassiska band med på listan).
Fram tills nu.

Dagens låt är nämligen en väldigt känd ballad. Något som ju frångår min tanke lite. Men vad ska man göra när den är så fantastisk? Bandet som gjort låten bildades 1970 och släppte mellan 1973 och 1995 hela 15 studioalbum, varav det sista släpptes efter sångarens tragiska död. Låten kommer från deras klassiska skiva A Kind Of Magic (1986) och är skriven av Brian May. Nu har väll de flesta av er redan listat ut det.
Att på plats 1 finner vi; Queen - Who Wants To Live Forever



En fantastisk låt av ett fantastiskt band. Både Freddie Mercury och Brian May sjunger här helt fantastiskt och med en känsla som är svår att överträffa. Texten är också helt fantastisk. Ta bara en textrad som "Who dares to love forever? When love must die". Musikaliskt är låten också grym. Den börjar som en finstämd orgelballad men utvecklas hela tiden för att mot slutet gå upp och bli ett storslaget musikalnummer med orkester och kör. Detta gör att det alltid händer något och att det aldrig blir tråkigt, dock utan att förlora den intima känsla som låten har. Tillsist måste jag bara nämna att Brian Mays gitarrsolo är helt fantastiskt!

Sådärja. Då var listan avslutat. Den slutgiltiga listan ser ut som följer:

1: Queen - Who Wants To Live Forever
2: Judas Priest - Before the Dawn
3: HammerFall - The Fallen One
4: Black Sabbath - Changes
5: Sonata Arctica - Replica
6: Helloween - Forever and One (Neverland)
7: Scorpions - Wind of Change
8: Edguy - Save Me
9: Stratovarius - Neon Light Child
10: Accept - Winter Dreams

Nu tar listorna en paus! Dels för att det är sommar och dels för att jag ännu inte kommit på vad nästa sak jag ska göra lista om är för något.

Tillsist kan jag också bara nämna att jag nu börjar få grepp om Blind Guardian!! Men mer om det senare.

Cheers!


Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Underbar låt!

2010-07-01 @ 13:49:21
URL: http://grimgoth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0