De 10 bästa Hårdrocksvideorna; Plats 4

Nu har vi klättrat ännu högre på listan. Vi är faktiskt nästan framme vid pallplatserna, men inte riktigt ännu. Precis utanför pallen hittar vi något som jag länge funderade på om låten och bandet verkligen hörde till kategorin Hårdrock. Det är definitivt Rock. Men är det HÅRDrock? Efter att ha funderat på detta ett tag så kom jag fram till att det här "bandet" ju har gjort HÅRDrocks låtar och därför borde platsa på listan, även fast just denna låt inte är särskilt hård.

Nog snackat om genrebestämmande nu. På plats 4 hittar vi "the greatest band in the world" med en video från deras självbetitlade debutplatta. En video som, tråkigt nog, kommit lite i skymundan av deras låt/video Tribute.

På plats nummer 4: Tenacious D - Wonderboy


"Vad fan vad det för val?!" kanske vissa av er utbrister nu. Ja du. Det finns faktiskt en motivering:

Nu när vi har kommit så här långt upp på listan behöver jag egentligen inte prata med om filmkvallite, foto och klippning och sånt (eftersom alla nu bör vara väldigt bra på de områdena). Men jag ska i alla fall säga att alla dessa är fantastiska.
Men det är inte enbart det som gör att Wonderboy klättrar så högt på listan. Det gör den för att den är en av de mest originella musikvideos som jag någonsin sett, just för att den är så o-orginell! Vart det rörigt nu?
Det är nämligen såhär att jag tycker att video har en storfilmskänsla över sig som jag tycker att man allt oftare ser (plats 6 är ett exempel). Men det som gör den här videon originell är att låten inte alls har något med videon att göra, förutom känslan och atmosfären. Men texten är helt fel till videon. Det kan låta konstigt att den kommer ända upp till plats 4 på grund av detta, jag har ju faktiskt klagat på just detta när det kommer till andra videos på listan. Men i det här fallet är det detta som är charmen. Videon och låten är mystiska och lite småmörka, medan texten inte alls är det.

Nu känns det som om jag har tappat bort mig i mitt resonemang här. Men jag tror att om du läser noga så framgår det vad jag tycker. Det är lite suspekt men som jag sagt tidigare så är det så små marginaler som skiljer videorna på top 5.

Listan ser i alla fall numer ut som följer:

4: Tenacious D - Wonderboy
5: Bruce Dickinson - Tears Of The Dragon
6: Sonata Arctica - Flag In The Ground
7: Ozzy Osbourne - Mama I'm Coming Home
8: Stratovarius - Hunting High And Low
9: Alice Cooper - Welcome To My Nightmare
10: Twisted Sister - Were Not Gonna Take It

Cheers!


Kommentarer
Postat av: ztizze

Grym lista... Trevlig helg & rock on :)

2010-02-05 @ 13:58:48
URL: http://ztizze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0