Helloween + Stratovarius & Avatar - Arenan

Det hände två ganska stora grejer i Stockholm igår kväll. Den ena tänker jag inte prata om, eftersom X antal hundra Sverigedemokrater kommer att tjata sönder det de kommande dagarna. Den andra kommer jag dock prata desto mer om! Helloween och Stratovarius (och Avatar... men de vill jag helst glömma) spelade på Arenan igår!

Mr.MASA & co var där ganska tidigt och lyckades komma först i kön. Eller ja... kö och kö... vi var några tappra som stod där och frös, men de flesta kom ca 45 - 30 minuter innan insläpp... Hur som helst så gjorde detta att vi kom längst fram i mitten!

Ungefär 20 minuter efter utsatt tid gick Avatar upp på scen. Och ja... Det var ju inte särskilt bra. Nu var ljudet emot dem ska erkännas (gitarrerna hördes knappt) och sångaren hördes också dåligt i början. Men det försvarar inte de dåliga låtarna och den, när den väl hördes, kassa sånginsatsen. Nu var det ju "dunk, dunk" och metal, så jag hade ganska skoj i alla fall! Men med lite tur så hoppas jag att jag slipper se detta band igen. :-)

Sedan intog Stratovarius scenen! Och jädrar vad bra de var! Det var en klassikerkavalkad där det enda nyare var den nya singeln Darkest Hours, som jag då hörde för första gången. Det var grymt helt enkelt! Och länge spelade dem. Jag tror nästan att det var upp emot en timme, helt fantastiskt!

Efter en ovanligt snabb omriggning (som väll egentligen bara bestod i att ta ut Stratos grejor) så föll Stratovarius backdrop ner och Helloweens scenbygge uppenbarade sig till tonerna av Are You Metal?. Helloween bjöd sedan på många klassiker och några nya låtar. Det var grymt bra såklart, men jag hade gärna sätt att de hade strukit i alla fall någon Keeper låt till förmån för något nyare. Men, men. Man kan ju aldrig bli helt nöjd med en setlist av ett band som gjort så mycket bra som Helloween ;-) En grymt fin akustisk version av Forever and One framfördes också!

Helloween spelade också länge, så de var inte klara förren vid cirka halv 12. Och när vi väl hade tagit oss ut och hämtat jackorna var klockan redan runt 12. Mr.MASA var hemma vid 1, trött men mycket nöjd. Detta var en värdig avslutning på hans mastodont konsertbesökarprojekt 3 Weekends of Metal. Nästa konsert får vi se vad det blir. Jag har faktiskt för första gången på mycket länge inget inplanerat. Men både Stratovarius och HammerFall släpper ju nytt i början av nästa år, så det är väll inte omöjligt att det blir något sådant :-)

Här kommer lite bilder från gårdagen!

Stratovarius scenbygge innan allt drog igång. Avatars trummor Arenan direkt efter insläpp HELLOWEEN! I WANT OUT! RIDE THE SKY! THANK YOU STOCKHOLM!!


Visst ja. En sak till! Jag lyckades fånga ett plektrum!! Eller ja... Jag hittade det i luvan efter konserten... med det måste väll ändå räknas! Eller?! True story!!

Cheers!

Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Underbara bilder och bra skrivet, verkar som en bra kväll!

2010-12-12 @ 20:40:43
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: fredrik

Koolt! Helloween är ändå Helloween. 8)



Jag gillade faktiskt deras nya skiva som fan. Bättre än på jävligt länge!

2010-12-13 @ 10:03:45
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/
Postat av: Seance

Detta hade man gärna sett men arbete kom emellan.

2011-01-18 @ 00:47:16
URL: http://seance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0