Space... The Final Frontier...

These are the voyages of the heavy metal band Iron Maiden
There continuing mission...
To explore strange new music
To seek out new tunes and new genres
To boldly go were no band has gone before!

Jag köpte skivan. Jag gjorde faktiskt det, trotts allt. Och vilken glad överraskning jag fick!
Nu har jag bara lyssnat igenom hela skivan, från början till slut, en gång, så jag ska väll vänta med att komma med någon form av analys. Men baserat på mitt första intryck kan jag säga att jag nu beundrar detta band mer än någonsin tidigare! Tänk hur enkelt det hade varit för dem att bara slänga ihop några Run to the Hills och Aces High ripp offs och sälja en jädra massa album. Men istället valde de att göra något helt annorlunda.

Nu säger jag inte att Maiden helt plötsligt har förvandlats till ett prog metal band över natten. Eller att de ens är ett prog metal band. Däremot så låter de på The Final Frontier betydligt mer progressiva än någonsin tidigare. De av er som har följt Maidens 00-tal vet att de gradvis har blivit mer progressiva och gått över till att göra längre och komplexare låtar. Denna utveckling har nu tagits ett steg längre.

Nu ska jag som sagt inte analysera alldeles för mycket. Min åsikt brukar ju ändras efter några lyssningar, så vi får se.

Detta är en till grym låt från den nya plattan. Den heter: The Alchemist


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0