Och en grej till!

NEJ. Det blir inget längre inlägg om att min blogg fyller 2 år! Så enkelt är det! Varför? Jo, dels för att jag inte orkar, dels för att det skulle vara aningen självcentrerat och dels för att det är en annan grej jag vill skriva om idag!

I år är det nämligen 31 år sedan en av världens bästa böcker genom tiderna släpptes. En bok som var den första delen av en trilogi i fem delar! En bok som skulle revolutionera sättet vi såg på Science Fiction och världen i allmänhet. En bok som gav oss svaret på den stora frågan om "livet, universum och allting". En bok som skapade världsfred. En bok som fick oss att börja tänka på andra. En bok som gjorde att handdukarna fick sin välförtjänta upprättelse. En bok som beskrev EXAKT hur det egentligen gick till när jorden skapades, och rivdes. Kort sagt en fantastisk bok alltså! LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN!!

Boken var skriven av Douglas Adams, som även skrev de följande 4 delarna i trilogin; Restaurangen vid slutet av Universum (1980), Livet, Universum och Allting (1982), Ajöss och tack för fisken (1984) och I stort sett Menlös (1992)!

Adams skrev också andra böcker innan han dog 49 år gammal 2001.

Varför tar jag upp detta då? Jo. För nu kommer del 6 på Svenska!! Den är dock inte skriven av Douglas Adams själv utan av författaren Eoin Colfer, på uppdrag av Douglas Adams änka för att fira att Guiden fyllde 30 förra året. Boken heter Och En Grej Till och är alltså del 6 av 3! Bokens handling tar vid där I stort sett Menlös slutade och tydligen så är också alla kända karaktärer från den boken med. Som till exempel Arthur Dent och Ford Perfect. Om Zaphod Beeblebrox är med vet jag dock inte. Han är ju inte med i I stort sett Menlös så chanserna är väll små. Men det skulle vara skoj!

Hur som helst! Spännande läsning tror jag! Denna bok MÅSTE inhandlas (eller närmare exakt; Denna bok MÅSTE inhandlas av fader! :-P)!


Tillsist. En unofficial ihopklippt B-trailer för den underbara Tv-Serien (som ÄR bättre än filmen):



Cheers!

Kommentarer
Postat av: hanna lillsyrran

hej jag tycker att din blogg är jätte bra!!!

jag tycker att du har gjort det jätte bra!!!

2010-04-27 @ 18:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0