Russell Allen på nya Avantasia!

Men vem är Russell Allen, kanske ni frågar er? Eller inte. Det är lite 50/50 där. Antingen känner man till honom, eller så gör man det inte alls. Tillskillnad från till exempel Bruce Dickinson som ALLA bör känna till ;-)

Jag måste erkänna att jag bara vagt vetat vem han är. Min kunskaper om människan har tidigare sträckt sig till att jag vetat att han till vardags sjunger i de amerikanske Progressive Metal bandet Symphony X och att han har spelat in två AOR album tillsammans med Jorn Lande. Jag har aldrig lyssnat på detta, men jag har vetat att det funnits. Men nu när jag fick veta att han även kommer att delta på den kommande Avantasia plattan (eller plattorna?) så bestämde jag mig för att göra lite mer resurtch (hur stavar man det?). Eller... nja... jag kollade in på Wikipedia helt enkelt.

Där hittar jag inte så mycket om just honom (förutom att han är född 1971 i Long Beach, Kalifornien, och att han 2005 släppte ett soloalbum med namnet Atomic Soul). Jag hittar heller inte så mycket om Symphony X. Det jag ändå har hittat är att bandet släppte sin första platta 1994 och har sedan dess släppt 7 studioalbum och 1 livealbum. Jag hittar också att Russell Allen troligtvis inte deltagit på alla dessa på han tydligen ersatta en sångare vid namn Rod Tyler någon gång under bandets karriär.
Mer har jag inte hittat, så ni får leta själva om ni vill veta mer :-)

Jag har också lyssnat lite på Symphony X, Allen/Lande och soloalbumet på YouTube för att höra hur han låter. Jag måste säga att Symphony X not is my cup of tea. Men man hör att han är en kompetent sångare, trots att de i låtarna jag hörde har lagt en massa effekter på rösten. På Allen/Lande låter han ännu bättre, eftersom det inte finns några effekter. Soloalbumet lyssnade jag knappt på, för den låten jag hörde var så tråkig.

Men nu till min slutbedömning av nyheten att Russel Allen även ska delta på den nya Avantasia plattan. Jag tycker att det ska bli riktigt intressant. Tobias Sammet själv har ännu inte uttalat sig om vad det är för låt/låtar han deltar på, men om jag ska tycka lite så tror jag att Allens röst passar bäst in på någon mid tempo låt. Men vi får se helt enkelt! Tycker det är kul i alla fall att det, efter ett ganska långt avbrott när herr Sammet var på nord Amerika turné med Edguy, börjar komma in lite nyheter om det nya albumet igen.

Herr Allen i en duett med herr Lande! En riktigt bra låt faktiskt som visar att Russel Allen faktiskt kan sjunga. Kanske får vi höra en ny Allen/Lande duett på nya Avantasia? Jorn Lande ska ju också vara med. Undrar nu föresten vem som är vem så kan jag berätta att den som INTE låter som David Coverdale är Russel Allen. Mycket nöje!



Tack för idag, slut för idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0