Textrader... Life And Times Of A Bonus Track

Då var det dags för ännu en textrad. Denna gång så kommer den från tyskarna i Edguy. Vad jag gillar med den är att den från början bara verkar vara en massa rubbish. Men efter ett tag så märker man att... nej, läs först själva så kanske jag berättar min åsikt i slutet. Texten är skriven av Tobias Sammet och finns med på EPn King of Fools och samlingen The Singles. Mycket nöje!

[Okay, let's rock, let's rumble, let's roll]

Poor artist went to label, truckloads of money in mind
Rich artist left the building
Cause all the labels had been standing in line
And so they signed

Artist wrote rock'n roll history
Concentrated on an album so strong
But business claimed limited editions
Insisting on additional songs

That was the time when I had been born
When I first saw the light of day
And even if you got a different opinion
From my point of view - needless to say
That I'm happy to be
Ever if you don't want me to be
The world wouldn't go round without me

[Hehe, well, that's shit, but we carry on.
Whatever we do a second version of that.
But first, okay, so here is the chorus.]

I'm a bonus track on my way to Japan
And I'm gonna be spread on the Internet
I'm a bonus track, to Brazil and back
I'm enjoying worldwide fame

They'll screw the industry, pay no royalty
Burn me on CD, all illegally
Chinese bootlegs, Russian piracy
Cutthroat Germans they all copy me
And I don't give a shit, to me it's all the same
As long as I get all the fame
And the girls know my name

I don't give a fucking shit, no, I don't give a shit
Don't give a fucking shit, no, no...
Not a single little fucking shit
Oh this is it... This is it! It!
I'm a bonus traaaaaaaaaaaaack...

[Was it good?]


Såg ni vad den handlade om? Min åsikt är att det är en satir över hur skivindustrin fungerar. Inte för att jag vet något om skivindustrin, men jag tror ändå att det är det som texten handlar om. Att den utnyttjar unga artister för pengar. Kan det vara självupplevt? Kan det ha något att göra med att Edguy kort innan EPn hade bytt skivbolag? Vem vet.

Detta var allt för idag. Ha det bra till nästa gång!


Kommentarer
Postat av: Uutela

Damn straight! Sammet är inte dum han, och det är absolut inga fel på Avantasia heller - där gillar jag Another Angel Down något otroligt!

2009-03-13 @ 10:51:59
URL: http://uutela.blogg.se/
Postat av: Erik

Tja. Du verkar ha koll på det här med hårdrock. Jag spelar i ett coverband och vi letar efter gamla hårdrockslåtar som "svenne banan" känner igen och som gillas av hårdrockare? Har två hårdisar i bandet men den ena är insnöad på Green day och den andra AC/DC, inget fel i det men vi har redan sådana låtar.

2009-03-14 @ 10:03:28
URL: http://erikibennarby.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0