Sonata Arctica arbetar med en ny platta!

De finska Power (eller är de Power längre?) Metal storheterna i Sonata Arctica har inlett arbetet med en ny platta! Bandet håller just i detta nu till i de finska skogarna för att skriva och repetera in nya låtar. Keyboardisten Henrik Klingenberg skriver följande i sin blogg på MySpace:

Yell-o !
We're back in the woods right now, the sonata rehersals for the next album started this week. It's been cold as hell but luckily we have a fireplace in the rehersalcabin. Last Monday we had our gear brought out to the cabin, and by the end of the day everything was set up. The last couple of days we've been making cheat-sheets and playing through some of the new material.


Om vilken musikalisk inriktning plattan kommer att ha, eller när den kommer att släppas, sägs ingenting. Det som dock sägs är att den efterföljande turnén kommer att starta i höst. Så gissningsvis så släpps väll plattan någon gång till sensommaren/hösten också. Om jag nu även ska gissa (och hoppas) om den musikaliska inriktningen så tror (och hoppas) jag på en fortsättning från förra plattan Unia (2007). Jag vet att vissa fans inte gillar den utvecklingen (med mer komplexa låtar och mindre "rena" power/speed metal låtar) men jag tycker det är skoj att de vågar gå sin egen väg och göra den musik de vill göra. Så jag tror att vi kan vänta oss symfonisk Poetry Metal (hjälp mig sprida uttrycket!!) men invecklade arrangemang, tänkvärda texter och Sonatas vanliga energi. Detta bli även det första albumet med den nya gitarristen, Elias Viljanen, så det blir spännande att se vad han har att tillföra.

Sonata Arctica videobloggar också! Så jag tänkte avsluta det här inlägget, med ett videoinlägg från bandet i fråga. Varsågoda!

Sonata Arctica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0