Swedish Metal Awards

Igår avgjordes ännu en av de många musikgalorna som just nu tycks vara väldigt "inne". Swedish Metal Awards gick nämligen av stapeln i Göteborg. Skillnaden mellan den och alla andra musikgalor är att alla kategorier, konstigt nog :-P, har med hårdrock och metal att göra. Dock sänds den inte på TV, eller någon annan stans heller tror jag.

Hur som helst. Priser delades ut i kategorier som tex "Bästa Hårdrock" och "Bästa Heavy/Power Metal". Och vinnarna blev följande:

Bästa Hårdrock: Bullet - Bite The Bullet (kan ses som förband till HammerFall under våren. Låter ganska mycket som AC/DC faktiskt).

Bästa Death Metal: In Flames - A Sense Of Purpose (tycker In Flames börjar få jävligt många priser nu :-P varför inte ge priset till några oväntade som tex Amon Amarth, för övrigt det enda Death Metal bandet som jag tål att lyssna på).

Bästa Glam/Sleaze: Gemini Five - Sex Drugs Anarchy (de var verkligen värda priset. Deras låt Scream 4 Me är grymt bra).

Bästa Heavy/Power Metal: Sabaton - The Art Of War (ännu ett välförtjänt pris. Köpte faktiskt den plattan igår och den är grymt bra. Ska bli spännande att höra de live när de spelar förband till HammerFall. Det är för övrigt andra året i rad som de vinner priset. Förra året var det för plattan Metalizer).

Bästa Punk/Hardcore: Kid Down - I Want My Girlfriend Rich (detta band hade jag fan inte ens en aning om att de existerade, sorry :-P. Visar bara vad jag kan om Punk/Hardcore).

Bästa Metal: The Haunted - Versus (kan inte säga att jag inte känner till dessa, men kan inte heller säga att jag gör det. Men det är säkert välförtjänt, vad vet jag).

Bästa Alternativ Metal: Evergrey - Torn (ett annat välförtjänt pris. Vet inte om jag skulle klassa de som Alternativ Metal dock).

Bästa Nykomling: Dead By April (ännu ett band jag inte viste fans, hade jag fått bestämma hade det dock gått till H.E.A.T).

Bästa Video/regissör: In Flames/ Patric Ullaeus - Alias (ännu ett pris till In Flames, vad kan jag säga. Gillar inte videon, eller låten, så mycket).

Bästa Liveakt: Sonic Syndicate (detta kan jag inte uttala mig om alls, har inte sett de, och kommer inte göra det heller).

Best International Album: Metallica - Death Magnetic (hade jag fått bestämma hade priset gått till Avantasias The Scarecrow, eller möjligtvis till AC/DC för deras Black Ice).

Det var alla priserna! Tillsist så ska jag avsluta med bandet som blev årets Glam/Sleaze, Gemini Fives, singel från den vinnande platta, Screm 4 Me (SWEEEEEEEEEEEEEDEN, som en viss stor sångare brukar skrika när han och hans band är i Sverige).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0