De 10 bästa Hårdrocksvideorna; Plats 10

Okej. Då har det blivit dags att kicka igång den här lilla grejen kallad "De 10" såhär lagom till jul! Min första lista är, som ni kanske redan har listat ut via rubriken, "De 10 bästa Hårdrocksvideorna". Jag listar alltså mina favoritvideos från Hårdrocksvärlden och jag börjar idag med plats 10.

Men innan jag presenterar videon tänkte jag bara snabbt gå igenom hur de låtarna som är med på min lista har hamnat där. Det här är alltså inget vetenskapligt över huvud taget, allt är mina egna åsikter. Jag har gått på hur väl jag tycker videon fångar känslan (men inte nödvändigtvis texten...) i låten, jag har gått på om det hela är filmiskt snyggt och i vissa fall även om det är nyskapande på något sätt (något som dock inte är ett kriterium... några videos är inte särskilt nyskapande men de har kommit med pga de två tidigare sakerna).

Sådärja. Nu presenterar jag den första videon. På plats 10 har jag placerat den klassiska Twisted Sister videon till Were Not Gonna Take It!



Jag antar att ni vill ha en motivering också. Så här kommer den:
I sin totala version (som jag tyvärr inte hittade på YouTube) så består halva videon av ett intro utan musik där vi får se vad som ledde fram till att pappan (i början av videon ovan) stormar in i sonens rum. Detta är en av anledningarna till att den är med på min lista. Vidare så tycker jag att (trots det faktum att videon är riktigt rolig) den fångar känslan i låten riktigt bra och det hela känns för övrigt ganska nyskapande. Det här är mycket bättre än så många andra Hårdrocksvideor från 80-talet (...host... Judas Priest... host...)! Däremot så är väll den "sådär" när det kommet till filmisk snygghet vilket gör att den inte kommer högre upp på listan.

Som kuriosa kan jag även nämna att jag tror att jag läst någonstans att videon är regisserad av Dee Snider himself. Jag kan ha fel dock, men jag tror att jag läst det någonstans. Vidare tror jag också att jag har läst att denna video blev en come back för skådespelaren som spelar pappan och att han därefter blev något av en diva och krävde mycket högre lön för att göra om sin roll i uppföljaren till denna video, I Wanna Rock (som han för övrigt tydligen spelade in hög som ett hus).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0