Musikvideor

Nu är helgen snart slut och imorron börjar vardagen igen. Och vad passar då bättre än att skriva ett litet inlägg om musikvideor? Det låter väll logiskt? Eller hur?

Musikvideos som fenomen har funnits ganska länge nu. Men det är inte deras historia som jag nu ska ta upp, utan det faktum att dom så ofta är så löjliga. Visst finns det vissa som är ok. Men många är ganska löjliga, medvetet eller omedvetet. Jag tänker främst på Judas Priest gamla video till klassikern Breaking the law. När man tittar på den så far en tanke igenom ens huvud. Är detta tänkt att se coolt eller humoristiskt ut? Jag vet inte. Allting med det känns ganska fånigt. Från själva idén till genomförandet. Det känns som en B-film helt enkelt. Nu vill jag bara poängtera att det inte är själva låten jag kommenterar, för den ät ett mästerverk, utan videon.

Ett till exempel är Helloweens video till I Want Out. Också den en måttstock i löjlighet. Allt känns så väldigt 80-tals pop över den. Dock ska sägas att videon innan den, för låten Halloween, är mycket bättre och känns mer humoristisk än löjlig.

Men priset för löjliga videor tar ändå Edguy. Fast dom gör det med stil. Jag tänker nu främst på deras videor till låtarna Lavaroty love machine och Superheroes. Dom är så roliga att man skrattar nästan varje gång man ser dom. Fast det som skiljer dessa från de 2 andra som jag tagit upp i min text är att man ser till 100% att dom är menade att vara humoristiska.

Och nu för att avsluta mitt oerhört meningslösa inlägg, hehe, så ska jag visa Edguys Lavatory love machine. Varsågoda!



ps. Snart släpper både Edguy och Helloween nya musikvideor. Edguy från deras nya album som släpps i november och Helloween från deras senaste album som släpptes förra året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0