HammerFall studio report

Som ni kanske har märkt så har jag numera under fliken "LÄNKAR" en länk till HammerFalls officiella blogg (på engelska) om arbetet med den nya plattan som just nu pågår, kolla in den om ni inte redan gjort det (den är dock ibland lite dåligt uppdaterad). Förutom den så bloggar dom även på Expressen.se (på Svenska) och så videobloggar dom på deras MySpace sida. Som det stora HF fan jag är så har jag självklart följt dom alla. Men för dig som läser det här och inte är ett lika stort fan (eller av nån annan anledning missat bloggarna) så kommer här en liten sammanfattning om vad som hänt så här långt.

Inspelningen genomförs den här gången i Sverige (första gången sedan 1998 års Legacy of Kings) och i Torsås. Även denna gång produceras den av tysken Charlie Bauerfeind som producerat alla deras skivor sen 2002 års Crimson Thunder (och faktiskt även flertalet Helloweens senaste plattor). Arbetet inleddes med att Oscar Dronjak (gitarr & låtskrivare), Fredrik Larsson (bas) och Anders Johansson (trummor) tog plats i studion och spelade in trummorna. Sedan spelade dom in basen. Efter det så lämnade Fredrik och Anders studion för ett tag och i tisdags så anlände Joacim Cans (sång & låtskrivare) och Pontus Norgren (gitarr & har även skirivit en instrumental låt för skivan, spännande). Och det är där vi är nu.

Några intressanta grejor om nya plattan då? Jo. Tydligen så ska dom spela in en cover av en låt som i orginal inte är en Heavy Metal låt. Vilken låt det är har dom ännu inte avslöjat, och jag har tyvärr inga gissningar. En annan sak är att en ballad kommer att finnas med, något som jag saknade på senaste plattan Threshold. Sisst så kan jag avlsöja att för fösta gången sedan 2000 års Renegade så har Jesper Strömblad (numera In Flames) varit med och skrivit en låt.
Fortsättning följer....

För att nu avsluta detta inlägg, som blev lite längre än jag hade tänkt mig, så ska jag visa videon till en av mina favorit HF låtar. Blood Bound från 2005 års Chapter V; Unbent, Unbowed, Unbroken. Mycket Nöje!

Kommentarer
Postat av: Brandon Lee

Du grabben, du skulle nog må bra av att lyssna lite annat än hårdrock mellan varven, man blir trångsynt av att jämt lyssna samma saker,och visst fan har det blivit lite Åsa-Nisse över Cans fånerier. Men ska det vara hårdrock, prova med nå´t nytt,tex Before The Dawn eller White Flame,eller varför inte lyssna när Alexi Laiho och Roope Latvala spelar Vivaldi. Ha det grabben,.ja sitä rataa.

2008-09-05 @ 22:17:17
URL: http://deaddogdump.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0